23948sdkhjf

Jammet posisjoneringssystemene

Alle kjøretøyene fikk posisjoneringssystemene jammet og konferansedeltagernes smarttelefoner ble sendt rett til havs.

Ulovlig jamming: Framtidas mobilitet er digital og basert på delingssystemer. Den teknologiske utviklingen byr på smartere og mer effektive løsninger, men stiller også nye krav til blant annet sikkerhet.

Statens vegvesen og Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) har testet hvordan moderne transportteknologi tåler jammeangrep. Vegvesenets høyteknologiske testfest i Skibotn ga økt kunnskap om sårbarheter i intelligente transportsystemer (ITS).

Sikkerhetstrusselen er økende

Jamming er forstyrrelse eller blokkering av blant annet radio- og GPS-signaler.
I testen har Vegvesenet blant annet benyttet jammeutstyr beslaglagt av tollvesen.
Det er kun politiet og Forsvaret som har lov til å bruke jammere i Norge.

Delingsteknologi Vs. jamming var altså bakteppet for arrangementet «Testfest Borealis» på Vegvesenets testanlegg i Skibotndalen i Troms og Finnmark denne uka. Arrangementet var todelt med en konferanse og en del med testing av intelligente transportsystemer (ITS).

Angrep deltakerne og sendte dem til havs

Sjefingeniør Tomas Levin i Statens vegvesen var ansvarlig for testene som ble gjennomført i tett samarbeid med Forsvarets forskningsinstitutt (FFI), Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), Norsk Romsenter og Justervesenet.

Bilde over: – Vi klarte å påvirke posisjoneringssystemene i alle kjøretøyene. En positiv oppdagelse var at systemene kom veldig fort opp igjen etter at angrepet ble avsluttet, forklarer sjefingeniør Tomas Levin som her viser fram en jammer. 

Under en av testene ble også konferansedeltakerne utsatt for et jammeangrep som forstyrret posisjoneringsfunksjonaliteten i smarttelefonene deres, noe som sendte dem rett til havs, om ikke fysisk så i hvert fall digitalt.

– Ekstremt nyttig å samle ekspertise

Mye arbeid gjenstår med analyser og tolkning av resultatene fra testene. Levin mener etaten nå har et svært godt empirisk grunnlag som gir et bedre innblikk i sårbarhetene i de intelligente transportsystemene.

– Det har vært to veldig nyttige og lærerike dager. Vi har økt vår kunnskap om satelittnavigasjon og -posisjonering, og hvordan dette kan påvirkes. Samtidig har vi delt kunnskap om våre behov og hvordan vår sektor bruker ITS-teknologi.

– Noen problemstillinger er jeg mindre bekymra for nå enn tidligere, mens jeg har fått bekymringer for andre. Det har vært ekstremt nyttig å samle så mye ekspertise på en plass over to dager, fastslår Levin.

Testfest Borealis" var et samarbeid mellom Statens Vegvesen, Troms og Finnmark fylkeskommune, Storfjord kommune, ITS Norway og Testnor. 50 deltagere var samlet.

Opphav og kilder: Statens vegvesen

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078