23948sdkhjf

Lastebiler og regelverk: Når det står 4,0 betyr det maks 4,0

Det ble nok en uventet lang vei rundt for ekvipasjen som målte 4,17 meter i høyde i forgårs. Skulle til Hardanger, men kom ut for kontroll på Gulbotn.

UTEKONTROLL OG HØYDE: Det er helt klart mulig å komme gjennom med en høyde på 4,17 meter, for det er ikke mer enn et år siden vi skrev om en kar som gjorde akkurat det. 

Vedkommende ble stoppet i Samnager etter de første tunnelene. Som vi skrev: 

"I går fikk Kristian Lauvås Alver og hans kontrollteam på Holdhus i Samnanger (Fv49) bekreftet at det er mulig å komme gjennom Grasdaltunnelen og Hisdaltunnelen med bil målt til 4,17 meters høyde." 

Men det er ikke lov av den grunn. Vedkommende som hadde kjørt gjennom ble anmeldt.

Snudde frivillig etter informasjon

Litt mindre pes ble det for sjåføren som Inge Hellebust og kontrolltemet stoppet på Gullbotn mandag kveld. På spørsmål fra Tungt.no forteller Hellebust at vogntoget var på vei fra Bergen til Hardanger over Kvamskogen.

- Her er det en rekke tuneller på 4,00 meter høydebegrensning og liten veibredde. Vi erfarer at mange kjøretøyer er over fire meter, og førere velger da ofte å kjøre midtsentrert i tunnelene med de farer dette medfører. Så ja, dette er et problem på denne strekningen.

Hellebust opplyser at vogntoget ble målt til 4,17 meter og at fører ble informert om høydebegrensningene på strekningen han hadde tenkt å kjøre. 

- Da snudde sjåføren og kjørte trolig E16 over Voss. Lasten bestod av 3 kolli på til sammen ca.1 tonn. 

Et generelt problem på Vestlandet

- På Vestlandet har vi lave høyder på mangen tuneller og samtidige smal bredde på veiene. Det har vært noen tilfeller hvor kjøretøyer har tatt oppi tak /armatur /høydegalger og revet ned disse og skapt farlige situasjoner. F.eks Løvstakktunnelen som er 3,8 meter, og en del på E39 fra Knarvik og nordover, avslutter Hellebust.

Men problemstillingen bør være enkel å unngå også. Høydebegrensninger på vegnettet finnes i Statens vegvesens digitale Vegkart. 

Opphav og kilder: Statens vegvesen, Tungt.no

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen (2)
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109