23948sdkhjf

Midtun Skole: Rehabilitering møter ny design

Når det står mellom renovering og nybygging, er det flere faktorer å ta i betraktning. Først bør man bestemme hva som egner seg best. Midtun skole valgte begge deler.

Midtun Skole på Nesttun sør for Bergen sentrum behøvde både en oppgradering og en ny skolebygning. 4.100 kvadratmeter ble restaurert og 2.500 kvadratmeter ble bygget på.

 

Med det nye bygget har barneskolen plass til 500 elever, mot tidligere 350, og har fått en rekke spesialrom tilpasset ulike fag, opplyser Sapa i en pressemelding. Veidekke var totalentreprenør og Artec var arkitekt på prosjektet som ble ferdigstilt tidligere i år. Byggherre Bergen kommune opplyser at prosjektrammen var på 227 millioner kroner.

Mange utfordringer

Når det står mellom renovering og nybygging, er det flere faktorer å ta i betraktning. Først bør man bestemme hva som egner seg best. Midtun skole valgte begge deler. Rehabiliteringen av skolen var ikke helt enkel fordi man måtte ta hensyn til bygningens antikvariske verdi og sørge for å bevare de gamle karaktertrekkene. Parallelt med å restaurere den eksisterende bygningen skulle nybygget harmonere med det gamle, samtidig som det tydelig måtte skille seg fra det eksisterende.

Byantikvaren hadde et ønske om at materialvalget i nybygget skulle ligne på materialet i den gamle skolen. Nybyggets rytme har derfor med seg noen av det klassiske fra den eksisterende bygningen og matcher denne, selv om geometrien og kledningen er forskjellig. Overgangen fra det gamle til det nye er tydelig markert takket være de mørke profilene i fasaden.

– Nå når skolen er ferdig skulle jeg personlig ønske at det var en større kontrast mellom nytt og eksisterende, men det ønsket ikke byarkitekten og byantikvaren, sier arkitekt Liv Marit Haraldsrud. Foto: Artec

Arkitekten ønsket seg større kontrast

Liv Marit Haraldsrud, arkitekt i Artec, påpeker at skoler er komplekse bygninger der alle de ulike fasene har sine egne utfordringer. Skolenes fagplaner er i stadig endring og krever en form for fleksibilitet. Bygningen må ha lang levetid, være bærekraftig, og materialvalget må være robust og miljøvennlig. Nødvendige elementer for en skole er godt inneklima, dagslys og god akustikk,

Hun forteller at den største utfordringen med prosjektet på Midtun skole var koblingen mellom en gammel og en ny skolebygning, både organisatorisk og arkitektonisk. Hverken byarkitekten eller byantikvaren ønsket et påbygg og det var vanskelig å finne form og kledning som kunne godtas.

– Tilbygget ligger mellom to eksisterende bygninger med ulik alder og kvalitet. Nybygget måtte være lavere enn det eksisterende, hvilket blant annet var utfordrende i forhold til dagens krav om volumer. Nå når skolen er ferdig skulle jeg personlig ønske at det var en større kontrast mellom nytt og eksisterende, men det ønsket ikke byarkitekten og byantikvaren, sier Haraldsrud.

Opphav og kilder: Sapa

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.469