Kinesiske el-varebiler: 50 nye Maxus til Posten i høst
FOSSILFRI LOKAL-LOGISTIKK: I dag kjører alle Postens kjøretøy innenfor ring 2 i Oslo helt utslippsfritt, skal vi tro opplysninger fra bilmportøren RSA i en pressemelding i dag.
Lenger ned i pressemeldingen presiseres det at den nevnte utslippsfrie kjøringen handler om pakkelevering.
RSA står bak det kinesiske merket Maxus i Norge, som utelukkende har elektriske biler. Nå har altså Posten bestilt ytterligere 50 biler fra RSA til i høst.
2. plass blant elvarebiler
Av samtlige varebilmerker som er registrert i Norge hittil i år (3 første kvartaler) ligger Maxus på en respektabel 11. plass, men enda mer spektakulært på 2. plass om vi bare ser på elektriske varebiler.
Det er fortsatt Toyota som har en soleklar topplassering blant elvarebilene, med hele 39 prosent markedsandel så langt i år. Med totalt 569 registrerte biler, har Maxus en elvare-andel på 13,1 prosent, foran Peugeot på 3. plass med 12,0 prosent.
Bilene Posten har kjøpt
Det er modellene e-Deliver 3 og e-Deliver 9. e-Deliver 3 leveres med 4,8 og 6,3 m3 varerom, og batteripakker på 35 eller 52,5 kWh.
Nykommeren e-Deliver 9 skal være en større bil med fokus på kjørekomfort og plassutnyttelse. Maxus-importøren hevder bilen har klasseledende sikkerhetsnivå for både sjåfør og passasjer.
I tillegg til at bilen kan leveres med enten 9, 7 eller 11 m3 varerom, leveres den også som 9-seter, 8-seter og chassis med spesialtilpasset skap eller plan.
Opphav og kilder: Pressemelding fra RSA, Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)