23948sdkhjf

Ekstra lys på bilen: Dette er reglene du må følge

Dagene har blitt mørke, og mange ønsker seg litt ekstra lys på bilen. Men hva kan du egentlig ha av lys på bilen din?

SOM EN LYSBRYTER! Frem til og med søndag 30. september oktober 2018 var det temmelig streng grense for hvor mange ekstralys du kunne montere på bilen. Fra mandag 1. oktober 2018 ble det vesentlig mer fleksible regler for montering og bruk av ekstralys på bil - også lastebil.

Samtidig ble regler om maksimal lysstyrke og montering i par for slike ekstra fjernlys fjernet. Begrunnelsen til den gang samferdselsminister Jon Georg Dale var:

- Med bakgrunn i at moderne nærlys gir mye bedre effekt enn tidligere, blir overgangen fra fjernlys til nærlys ikke så krevende for sjåførens syn. Derfor åpner vi nå for å tillate mer fjernlys som vil kunne bidra til å gjøre både myke trafikanter og dyr mer synlige på mørke vegstrekninger, sa Dale.

Like lyst i Sverige og Norge

De som har vært i transportbransjen en tid husker kanskje at Volvo på tidlig nittitall måtte redusere lysstyrken på FH-bilene som ble solgt til Norge. Nye regler begrenset den gang luxen til usle 360.

I Sverige hadde man ingen slike restriksjoner den gangen heller. Med tiden kom Xenon-lysene som ga bedre lys innen samme begrensning, og lux-begrensningen ble økt til 480 i Norge. Likevel var det langt igjen til det svenskene fikk lov til å ha, og ikke før 1. oktober 2018 ble det større lys-frihet i Norge.

Ekstralys er en smart investering i sikkerhet, og det kan for mange gi en større trygget på veien i de mørke månedene. Men selv om det nå kan virke som det er fritt frem med ekstralys på bilen, så finnes det regler å forholde seg til.

Reglene er nå like i Norge og Sverige, mens våre naboer i Danmark og Finland må forholde seg til EU-reglene som gjaldt i Norge tidligere.

Regler for montering av ekstra fjernlys

  • Det er ingen begrensning på antall ekstralys eller total lysstyrke.
  • Du trenger ikke montere ekstralysene parvis, men de må monteres symetrisk. Det vil si at en led-bar må monteres på midten av bilen.
  • Alle lykter må være E-merket.
  • Føreren skal varsles når ekstralyset er aktivert.

Du kan lese mer om krav til lysutstyr hos lovdata.no.

Erlend Joachim Solsem er selger hos forhandleren Ekstralys AS, og forteller at etter lovendringen som kom i oktober 2018, kan du egentlig montere hva som helst, og hvor mye du vil.

- Kravet er at det er E-merket med godkjenning R112 som er godkjenningen for fjernlys. I tillegg skal det monteres symmetrisk, og ikke være sjenerende for føreren. Det er heller ikke krav til egen bryter på ekstra fjernlys, og det vanligste i dag er å koble ekstra fjernlys direkte til originale fjernlys, sier Solsem.

Han informerer oss også om at ekstra fjernlys ikke kan ha lysstyrke over 215.000 candela.

- Ekstra lamper skal ikke distrahere

Kontrollør i Statens vegvesen, Kenneth Holm, er en av de som skal kontrollere at kjøretøy langs veien er i forskriftsmessig stand. Han sier at de ofte tar en ekstra sjekk når de ser biler med veldig mange lys, både utvendige og innvendige.

- En ny bil blir i dag vanligvis levert fra fabrikk med en utforming og det meste av den lysutrustningen som kjøretøyet kan ha i henhold til gjeldene bestemmelser. Endringer av kjøretøyet, som flere pyntelamper eller annen lampefarge, utover det kjøretøyet hadde da det ble registrert og tatt i bruk, kan dermed bli ansett som godkjenningspliktige ombygginger av kjøretøyet som må dokumenteres og godkjennes på en trafikkstasjon, sier Holm.

Han legger til at det er viktig at ekstra lamper ikke framstår som distraherende og forstyrrende på andre trafikanter.

- Vi ser ofte på lysenes styrke og plassering. Det skal ikke være forstyrrende for annen trafikk. Det skal også være forskriftsmessig gjort med tanke på plassering, sier Holm.

Feil plassering og feil farge

I april i år fikk et rullende kunstverk bruksforbud i en kontroll på Bergerønningen i Alvdal. Se bildet under. Den tyske Scaniaen gledet sikkert mange, men kontrollørene valgte å reagere.

Fagleder Geir Thomas Finstad i Utekontroll øst forklarer at det i dette tilfellet ble reagert på feil antall og feil plassering, i tillegg til feil farge forover.

- Reaksjonen kan ende med bruksforbud, og det må slokkes som i dette tilfellet, og det må frakobles innen neste innreise, sier Finstad.

Lysmontering har et eget direktiv i EU. Lys har som hensikt at fører skal se veien og andre trafikanter, men lys skal også gi infomasjon til andre trafikanter.

- Det skal være hvitt eller gult lys forover, rødt bakover og oransje lys til siden. Når man rokkerer på dette kan det oppstå trafikkfarlige situasjoner. Hele Europa har et felles regelverk for dette, men det kan forekomme noen nasjonale tilpasninger som godtas. Men som sagt, farge kan ikke fravikes og heller ikke at det er godkjente lamper i henhold til direktivet, sier Finstad.

Opphav og kilder: Tungt.no, Statens vegvesen mfl

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.048