Kjørt: Norges-klare Opel Combo-e
I Opels hjemby Rüsselsheim, og nå Stellantis sitt tyske hovedkvarter, fikk tungt.no oppleve nye Opel Combo-e og litt til. For i tillegg til den elektriske Combo er Opel er i ferd med å lansere deres nye Movano og Movano-e. Dermed har Opel det de kaller full e-line i varebilsegmentet. Og før året er omme er de også aktuelle med brenselcelle-Vivaro.
Imponerte på komfort og egenskaper
Etter noen testrunder i det tyske landskapet var vi imponert over hva Opel har fått til på den vesle varebilen med tanke på komfort og kjøreegenskaper. Vi kan ikke huske at versjonene med forbrenningsmotor var så gode å kjøre?
Bilde over: Vi får håpe de tyske fartskameraene ikke var aktive, for dette var morsommere å kjøre enn vi hadde regnet med. Foto: Fredrik Saugstad
Rett i Sport
For hva gjør du når du har en hel parkeringsplass med fullt oppladede Opel Combo e? Du hopper inni en, setter den rett i Sport og klemmer til ut på autobahn. Joda den lille tassen rykker overbevisende til med de 136 hestene og 260 newtonmeterne, det må vi innrømme. Mer viktig kanskje, er at de er velkjørende, komfortable og stillegående.
Prisene er klare
Minstemann Combo-e er Norges-aktuell før jul og de første kundene får biler ut på nyåret.
Startprisen er på 289.900 kroner for innstegsnivå, men om du går opp til 317.900 får du med 8-tommers berøringsskjerm, varerompakke, skyvedør høyre/venstre med vinduer, 2-sesters passasjerbenk med justerbart skrivebord og oppbevaringsrom i multifunksjonssete og LED-kjørelys.
Bilde over: Varerommet på standard versjon rommer 3,3 m3, mens XL-versjonen har 3,9 m3. Nyttelast på opp til 800 kilo og tilhengervekt på 750 kg gir noen muligheter. Foto: Fredrik Saugstad
Rekkevidde og lading
Med batteri på 50 kWh skal den klare 28 mil WLTP. Hurtiglading med 100 kW DC kan lade opp batteripakka på 70 minutter og med 11 kW AC går det på 11 timer.
Bilde over: Med hurtiglading på 100 kW DC kan du lade opp batteripakka på 70 minutter. Med wallbox og 11 kW AC går det på 11 timer. Foto: Fredrik Saugstad
Ytelse
Effekten er 136 hk og toppfarten er 145 km/t. Egenvekten er på 1669 kilo og 0-100 går på 11,7 sekunder. Man kan velge mellom power, normal og eco med henholdsvis 260, 210 og 190 Nm.
Digitalt instrumentpanel
En kul detalj med Combo-e er det nye 10-tommer store digitale instrumentpanelet, som foreløpig kun er tilgjengelig på den elektriske, men kommer på ICE-versjonene senere. I tillegg har den en 8-tommers infotainment skjerm som vi kjenner fra før.
Bilde over: Digitalt instrumentpanel er nytt for Combo-e. Du kan skifte mellom flere views og du kan få opp navigasjons-instruksjoner blant annet. Foto: Fredrik Saugstad
Ellers kjenner vi igjen alt annet bak rattet, inkludert gearhendel og det elektriske håndbrekket.
Opel Combo-e
Effekt: 136 hk
Toppfart: 130 km/t
0-100 (L1/L2): 11,2 / 11,7 sek
Dreiemoment: 260 Nm
Batteri: 50 kWh
Vekt batteripakke: 340 kg
Rekkevidde: 278 km WLTP
Forbruk: 18-19,2 kWh/ / 100 km
Hurtiglading: DC inntil 100 kW
Varerom: 3,3 - 3,9 m3
Nyttelast: 728 / 676 kg (inkl fører)
Priser: 289.900 - 359.900 kr
Opel kan også tilby appen MyOpel hvor du kan styre forvarming, kjøling og se oversikt over rekkevidde og lading.
Oppsummerte fordeler: Egen app, digitalt instrumentpanel, LED-kjørelys, rattvarme og multifunksjonsrattet til Opel. Vi må også ta med at den virker enda mer komfortabel, stillegående og kjøreglad enn Combo med forbrenningsmotor.