Girteka: Utvider bil- og hengerparken og blir mektigere
STORBILKJØP: Litauiske Girteka Logistics har signert en avtale med et syndikat av bankinstitusjoner i Europa om å sikre 145 millioner euro, eller drøye 1,4 milliarder norske kroner.
Investeringen vil blant annet bli brukt til å kjøpe et ukjent antall av de nyeste lastebil- og tilhengermodellene. De nevner spesifikt DAF og Schmitz Cargobull som oppgis å ha vært delaktige i finansieringsprosjektet.
2000 nye Volvo
Tidligere i år skrev Tungt.no at Girteka skulle investere i 2000 nye Volvo lastebiler, etter at de i 2020 varslet om stopp i sin enorme vekst.
Det fremkommer ikke i pressemeldingen fra Girteka om den nye investeringen kommer på bekostning av eller i tillegg til de 2000 nye Volvo lastebilene.
- Det å få en slik avtale samtidig som vi har en global pandemi er en solid indikasjon på tilliten til selskapet vårt og til våre planer for bærekraftig utvikling, sier Tomas Kalvaitis, Treasury Manager i Girteka Logistics.
Målet for 2021 var 10.000 lastebiler
Hvor store er Girteka egentlig nå? Vi vet fra tidligere at målet for 2021 var 10.000 lastebiler og 20.000 sjåfører. På sine egne hjemmesider opererer de i øyeblikket med tallet 15.000 sjåfører og 8.000 lastebiler.
Girteka har som kjent voldsomme ambisjoner i Europa. Girteka har ikke et eget selskap i Norge, men gjennom sitt eierskap i Thermo-Transit og Thermomax Trondheim er de en stor aktør i Norge med over en milliard kroner i omsetning.
Klikk på bildet under for å lese noen av sakene vi har skrevet om Girteka tidligere.
Opphav og kilder: Girteka pressemelding, Tungt.no, Proff.no