Girteka med voldsomme ambisjoner: - Vi sikter mot topp 10 i Europa
TUNGE AMBISJONER: Girteka har store drømmer og ambisjoner i Europa. Blant annet gjennom å investere i en ny bilflåte, som vi skrev om i artikkelen Utvider bil- og hengerparken og blir mektigere.
På spørsmål fra tungt.no om hvilke ambisjoner Girteka har ved å kjøpe et stort antall lastebiler, får vi et ganske kjedelig svar:
- Vi ønsker å ha en bilflåte som er moderne, og derfor fornyer vi våre biler ofte. Hver bil byttes ut da den er to til tre år gammel, og da selger vi de lastebilene og hengere som ikke oppfyller våre krav, sier Simonas Bartkus, markeds- og kommunikasjonssjef i Girteka Logistics.
- Det er vel og bra det, men hva er egentlig ambisjonene til Girteka?
- Vi har en strategisk drøm om å være blant topp-10 logistikkbedrifter i Europa, sier Bartkus (bildet under).
Det betyr, i følge Bartkus, at Girteka skal konkurrere og dele markedet med gigantselskaper som DB Schenker og DHL. For å klare å nå dette målet skal Girteka første doble sin omsetning, samt investere i blant annet mennesker og digitalisering.
- Når det gjelder vekst, anser vi omsetningen som en sterk resultatindikator. I fjor var omsetningen til Girteka Logistics-selskapene 996 millioner euro, som vil være et utgangspunkt for å måle veksten vår, sier Bertkus.
Det betyr om redaksjonen forstår det riktig at Girteka Logistics i praksis må ti-doble omsetningen for å komme inn blant de ti største logistikkselskapene i Europa. Se listen lenger ned i artikkelen.
Nådde ikke 10.000-målet
Litauiske Girteka har tidligere satt seg høye mål, og vi vet at de ønsket å ha 10.000 lastebiler og 20.000 sjåfører nå i 2021. Det gikk ikke.
- Vi satt oss faktisk et strategisk mål om å eie 10.000 lastebiler innen 2021. Nå vet vi at vi kommer til dette antallet i 2022. Det er naturlig at denne målsettingen blir utsatt et år, da pandemien gjorde at det ble vanskelig å nå målet i år, sier Bartkus.
PS: Tungt.no skrev i 2019 at Girteka logistics hadde vokst fra å ha 2.900 lastebiler i 2016 til å ha 7000 i 2019. Nå skal de altså passere 10.000 om kort tid.
Antall biler? Det er hemmelig!
Men tilbake til investeringen i nye biler som vi skrev om i Girteka utvider bil- og hengerparken og blir mektigere. Girketa ønsket ikke å gi noe tall på hvor mange biler de planlegger å kjøpe. Vi spurte igjen, og fikk dette svaret fra Bartkus:
- Girteka Logistics kjøper hele tiden nye biler, fra en rekke forskjellige produsenter. Denne gangen sikret Girteka Logistics investeringer for å anskaffe lastebiler og tilhengere fra DAF og Schmitz Cargobull. Investeringen vil bli brukt til å kjøpe et hemmelig antall av de nyeste lastebil- og tilhengermodellene produsert av DAF og Schmitz Cargobull.
Tungt.no kunne i februar i år melde at Girteka Logisticks skulle kjøpe 2000 nye Volvo lastebiler. Ble dette kjøpet fullført, eller ble det kansellert?
- Vi gjennomførte et vellykket kjøp av 2.000 Volvo-lastebiler i februar for år 2021. Denne bestillingen blir levert for øyeblikket, avslutter Bartkus.
De ti største logistikk-selskapene i Europa (2020-tall)
Gigantselskapet DHL, som er eid av Deutsche Post, hadde i 2020 en omsetning på nær 30 milliarder euro. Nummer 10 på listen noterte 8,6 milliarder euro.
- Deutsche Post DHL (Tyskland)
- Deutsche Bahn AG (Tyskland)
- Maersk AS (Danmark)
- La Poste Group (Frankrike)
- CMA-CGM SA (Frankrike)
- Kuehne + Nagel (Sveits)
- DSV Panalpina AS (Danmark)
- SNCF SA (Frankrike)
- MSC Holding SA (Sveits)
- UPS Europe NV (Belgia)
Kilde: Statista 2021
De ti største logistikk-selskapene i verden (2020-tall)
UPS, DHL og FedEx er desidert størst sammenlignet med de andre selskapene på listen. UPS hadde i 2020 en omsetning på 85 milliarder euro, som er mer enn plass 5-10 tilsammen.
- UPS (USA)
- Deutsche Post: DHL Group (Tyskland)
- FedEx Corporation (USA)
- Kuehne + Nagel Inc. (Sveits)
- Nippon Express (Japan)
- DB Schenker Logistics (Tyskland)
- XPO Logistics (USA)
- DSV Panalpina (Danmark)
- Nippon Yusen (NYK) (Japan)
- CJ Logistics (Sør-Korea)
Kilde: Thread In Motion 2021
Opphav og kilder: Tungt.no