23948sdkhjf

50-åringen som kjøpte bursdagsgave til seg selv: Scania 770S XXL 6x4

- Vi må rekke tollen på grensa før den stenger, og kjører derfor ganske jamnt oppover, sier Erik Jensen da vi ringer han opp.

TUNGT GAVETIPS: I den tradisjonsrike bedriften i Fauske, Øyvind Jensen Termotransport AS sitter nå andre generasjon Jensen ved roret. Men selv med 30 år i bransjen har ikke Erik Jensen unnet seg sin egen lastebil. Før nå!

Tungt.no treffer Erik Jensen på telefon da han er på vei fra Nederland til Fauske med den nye bilen. Sønnen Nick sitter mest bak rattet, der de kjører nordover gjennom Sverige.

En Scania 770 S XXL er stor, og vil definitivt vekke oppsikt langs veien. Foto: Nick Jensen

- Det finnes ikke så mange lastebiler i Norge som ligner på denne, sier Jensen.

- Jeg ble 50 år i februar i år, og bestemte meg allerede i fjor at jeg skulle bestille meg en ny trekker. Den skulle jeg bygge opp slik jeg ville ha den. Det har jo vært slik at når jeg skal ut å kjøre så står bare det gamle materiellet igjen på plassen, sier Jensen.

Det var faren hans Øyvind som startet bedriften i 1968, og fra Erik var 19 år gammel har han også vært med. Nå er det han som er daglig leder.

- Nå er vi tre generasjoner i bedriften. Min far Øyvind er fortsatt med litt, og så er min sønn Nick blitt med, sier Jensen.

Men tilbake til den nye doningen. Erik Jensen hadde lyst til å bygge noe som han kunne bruke i noen år fremover. Han er veldig interessert i bil, og at det skal se ordentlig ut.

Hytta er spesialbygget og svingskiva montert i Nederland. Foto: Nick Jensen

- Vi hadde en lignende bil for noen år siden, som vi kjøpte ferdig bygget. Den hadde nå gått så langt at det var på tide å bytte den ut. Dessuten synes jeg nå at jeg har blitt så voksen at jeg kan forlange nytt utstyr, sier han.

Bilen er en fullutrustet 770S tandem med alt det utstyret vi kunne få på den. Dessuten er den forlenget med en meter for å få plass til en XXL-hytte.

- Vi bestilte bilen allerede på sensommeren i 2020. Den kom til Nederland i januar i år, og først nå fikk vi hentet den, sier Jensen.

Hytta ble bygget og forlenget med en meter hos Vlastuin i Nederland. Optrekking er gjort av Truckstyling Luteren, før gode hjelpere hos Scania Vojens har hjulpet til med diverse på sluttproduktet.

Hytta ble forlenget med en meter hos Vlastuin i Nederland. Ikke rart det ser langt ut. Foto: Nick Jensen

- Hvordan er det å kjøre det nye flaggskipet hjem fra Vojens?

- Det er spennende, og så langt føles det veldig bra. Vi postet noen få bilder på facebooksiden til Øyvind Jensen Termotransport da vi hentet bilen, og så langt har innlegget nådd 320.000 mennesker, sier Jensen.

Han kjører mye selv, og sier han har folk på kontoret som tar seg av det administrative i bedriften. Det er ute på veien han trives best.

Erik Jensen (t.v.) er stolt av den nye trekkeren, som han selv har bestemt hvordan skal se ut. Her sammen med sammen Scania-selger Torstein Setså. Foto: Nick Jensen

- Det er jo artig og spesielt å ha noe som er unikt. Nå kan jeg gå bak i hytta og sitte der med papirarbeid. Det blir som et lite kontor med blant annet et stort kjøleskap. Det er et sted der jeg kan bo og ha det behagelig når jeg er ute på jobb, sier Jensen.

I dag har Fauske-bedriften i overkant av 40 lastebiler, og det nye flaggskipet vil blir brukt de ulike oppdrag, blant annet maskinflytting.

Hytta er stor innvendig, og det er ikke noe problem å gjøre litt papirarbeid i "kontoret". Stort kjøleskap er det også.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094