23948sdkhjf

NLF om spesialtransport: - En utfordring for bransjen

Norges Lastebileier Forbund (NLF) har merket seg utfordringene med spesialtransport av blant annet knuseverk det siste året. Nå mener de at noe bør gjøres.

TUNGT OG SPESIELT: Det siste året har det vært flere stygge uhell der vogntog lastet med knuseverk og lignende utstyr med høyt tyngdepunkt, har vært involvert. Så langt  ingen dødsulykker, men det handler mest om flaks.

Les saken fra i går om E39 Halbrendslia: Den skumleste svingen på Vestlandet

Nå tar spesialtransportgruppa i NLF til orde for å se på regelverket rundt denne type transport.

Utfordringene står i kø.

Den største av dem handler om vekt og dispensasjoner fra myndighetene. For skal man benytte seg av transportutstyr som takler veier som E39 i Halbrendslia på en sikker måte, må man opp i vekt.

Tunge aktører som Klepp Spesialtransport, Royal Transport, Prøven Transport, Kai Werdal og Bull Trans utgjør NLF sitt fagpanel.

- Det diskuteres om man bør sette en grense på 65 tonn for dagens tradisjonelle maskinsemier og heller kreve mer spisset utstyr for de tyngre oppdragene, sier faggruppeleder Dag Nordvik (bildet).

Et forslag som garantert vil skape furore i maskinflytterbransjen.

- Videre må man også se på sjåførkompetanse i dette. Vi ser i de uhellene som har vært, at en tradisjonell, stiv maskinsemi, sliter med denne type hårnålsvinger. I flere tilfeller ryker svingskiven eller svingskiveplaten på hengeren, på grunn av vridningene. Derfor bør det vurderes å kanskje sette en terskel på bruken av denne type stive maskinhengere, fortsetter han.

65-tonngrensen

65 tonn er grensen mellom generell dispensasjon og dispensasjon med tidsbegrensning og det diskuteres altså om man også bør legge en terskel på utstyr samme sted. Kanskje vil man i fremtiden innføre krav om hydraulisk fjæring på vekter over 65 tonn.

– Det er en god tanke, trafikksikkerhetsmessig, men utfordringen er at slike hengere veier mye mer. Fra fire tonn og oppover i ekstra vekt, påpeker Nordvik.

Man risikerer altså å ikke få dispensasjon, hvis ikke veimyndighetene er positive til å se på denne problemstillingen sammen med bransjen. Det er med andre ord en komplisert materie NLF har begynt å pirke i. Svært mange entreprenører har investert i maskinhengere for å hjelpe seg selv med maskinflytting og med dagens maskinpark passerer man fort 65 tonn.

– En del vil nok få problemer med å flytte eget utstyr hvis det kommer en slik begrensning, erkjenner Nordvik.

Tungt kan bli båt

Problemet er uansett veien og belastningen den utsettes for. En konsekvens av økte vekter kan også bli at man kommanderes til nærmeste havn, for å bruke båttransport i stedet. Ikke særlig praktisk, lite effektivt og meget fordyrende.

Les saken fra i går om E39 Halbrendslia: Den skumleste svingen på Vestlandet

Men tenker man sikkerhet, er dagens transport av utstyr med høyt tyngdepunkt i grenseland. – Det er stygt når det velter, så det er ingen tvil om at noe må gjøres, avslutter Nordvik.

- Kanskje bør vi sette et tyngdepunktsentrum i semitraileren som, hvis det overstiges, utløser krav til hydraulisk fjæring når man søker dispensasjon, spør Dag Nordvik, faggrupeleder i NLF

Opphav og kilder: TransportMagasinet #7-2021

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078