23948sdkhjf

Avduket: Neste generasjon Ford Ranger

Helt nye Ranger er tydelig inspirert av sine større amerikanske søsken med flere smarte løsninger og et skikkelig markert design.

Nye Ranger vil kunne bestilles i Europa sent i 2022 med kundelevering tidlig i 2023.

I Norge har Ranger ligget høyt oppe på OFV-statistikken over varebiler og pickuper, så langt i år er det solgt 1.090 av den bak Hilux med sine 1.156. Mens i Europa er det den klart mest solgte pickupen ifølge Ford. I perioden januar til september i år ble det solgt over45.500 Rangere, med en markedsandel på nesten 40 prosent. Det er ny salgsrekord.

Nye Ranger er utviklet av Ford i Australia og skal bygges på Fords fabrikker i Thailand og i Sør-Afrika fra 2022.


Nye Ranger kommer i slutten av 2022. Foto: Ford

Noen nyheter

For første gang tilbyr Ranger matrix LED-frontlykter. Inni kupeen er det benyttet mykt Premium-materiale og en stor brukervennlig touchskjerm er en fremtredende del av interiøret. Denne er utstyrt med Fords siste SYNC 4 infotainmentsystem.


Interiøret er helt nytt og minner mer om Ford Explorer. Foto: Ford

Chassis-oppdateringer

Under karosseriet er et oppgradert chassis hvor hjulbasen har blitt 50 mm lengre og 50 mm bredere enn på nåværende Ranger. Forhjulene er flyttet forover med 50 mm for å få en bedre angrepsvinkel og gi bedre kjøreegenskaper i ulendt terreng. 

3-liters V6

Motorrommet har også blitt gjort større for å få plass til nye drivlinje-teknologier og den nye 3-liters V6-turbodieselmotoren som nye Ranger kommer med.

Ranger vil også tilby de velprøvde 2.0 TDCi EcoBlue Single-Turbo og 2.0 TDCi EcoBlue Bi-Turbo dieselmotorerene. Sammen med 2.3 EcoBoost-bensinmotor.

Markedsspesifikasjoner for Norge vil bli annonsert nærmere lansering.

Det skal også komme en elektrifisert versjon, mer om det på et senere tidspunkt.


Vribryteren for fremdriftsvalg. Foto: Ford

Elektronisk styrt

Du kan velge mellom to- og firehjulstrekksystemer - som elektronisk endres etter behov, eller et nytt avansert firehjulstrekksystem som kan låses når kundene har behov for det.


Stigtrinn bak hjulene, slik de store US-pickupene har hatt en stund. Foto: Ford

10 eller 12 tommers skjerm

I kupeen kommer det et heldigitalt instrumentpanel, flere oppbevaringsrom enn noensinne og mer komfort. Sentralt plassert i bilen er en 10,1 eller 12 tommers touchskjerm med Fords SYNC 4 stemmeaktiverte infotainmentsystem. Nye Ranger kommer også med et FordPass Connect modem som blant annet gjør det mulig å fjernstarte bilen, låse den fra en FordPass-app på mobiltelefonen og se hvor den er parkert.

Skjermen er også knyttet opp mot et 360 graders kamera som kan være nyttig om du skal parkere eller kjøre i ulendt terreng. Kunder kan også styre Rangerens nye lyssystem, som lyser opp rundt bilen, fra FordPass-appen eller berøringsskjermen inni bilen. 


Baklemmen kan brukes som arbeidsbenk. Foto: Ford

Smartere lasting

Et praktisk stigtrinn som er integrert rett bak bakhjulene gjør det lettere å få tak i noe som ligger på lasteplanet. Lasteplanet har også blitt bredere og har nå plass til en full størrelse pall. Det har også blitt utstyrt med et nytt underlag som beskytter bedre mot riper. Flere festekroker for sikring av last er også blant forbedringene.

Opphav og kilder: Pressemelding fra Ford

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125