23948sdkhjf

Kraftig godsvekst på Nordlandsbanen – Fauske terminal ferdig utvidet

Får å kunne håndtere de stadig flere godstogene på Nordlandsbanen har Bane Nor både forlenget laste-/lossesporene og bygget ut kryssingsspor på Fauske terminal som ble offisielt åpnet tidligere denne uken.

Utvidelsen av terminalen på Fauske legger til rette for en sterk økning i gods på Nordlandsbanen.

 

Byggingen av terminalen startet i september i fjor og på var det offisiell åpning – et halvt år før planen og 20 millioner kroner under budsjettet som totalt var på 160 millioner kroner, opplyser Bane Nor.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård fortalte at regjeringen har store ambisjoner for godstrafikken på banen og lovet en offensiv og fremtidsrettet satsing på jernbanen:

– Vi vil legge til rette for at jernbanen kan ta en større andel av godstrafikken. Å styrke godskapasiteten på bane gir flere fordeler: Lavere klimagassutslipp, bedre fremkommelighet på veiene og bedre trafikksikkerhet. Svevestøv og mikroplast er heller ikke et problem på jernbanen, sa Nygård til de fremmøtte på Fauske terminal.

Les også: CargoNet øker togtilbudet på Nordlandsbanen

Fra åpningen av den utbygde godsterminalen på Fauske. Bak til venstre: Carl Fredrik Karlsen, konstituert adm. direktør i CargoNet. Foran fra venstre: Svein Eggesvik, fylkesråd for transport i Nordland fylkeskommune; samferdselsminister Jon-Ivar Nygård; ordfører i Fauske, Marlen R. Berg; ordfører i Bodø, Ida M. Pinnerød; ordfører i Saltdal, Rune Berg og Thor Brækkan, områdedirektør i Bane NOR. Foto: Stein-Hugo Steffensen, Bane NOR

Dobbelt så mange godstog som i 2019

Til neste år vil det kunne gå dobbelt så mange godstog på Nordlandsbanen som det gjorde i 2019. Det er denne ønskede økningen som har skapt behovet for en styrking av terminalen i Fauske. Her har Bane NOR nå fått forlenget spor til lasting og lossing av gods, bygget ut kryssingsspor og forlenget plattformene slik at stasjonen også kan ta imot persontog med flere vogner.

Fauske terminal er klar til å ta imot mer gods på bane. Foto: Stein-Hugo Steffensen, Bane NOR

Betydelige investeringer

Ifølge Bane Nor skjer det for tiden mye i nord. Områdedirektør Thor Brækkan forteller at de jobber med å forlenge krysningssporene både i Mo i Rana, på Dunderland og i Bodø. Alle disse prosjektene skal bidra til å styrke godstrafikken, og vil stå ferdige før det nye digitale signalsystemet (ERTMS) blir tatt i bruk på strekningen Grong – Bodø i slutten av oktober til neste år.

Fra 2020 til 2022 er det bevilget halvannen milliard til investeringer, oppgraderinger og fornyelser av Nordlandsbanen.

– Vi har modernisert og oppgradert strekningen. Nordlandsbanen er blitt mer robust og er klar for fortsatt vekst i trafikken, særlig er rustet for mer klimavennlig godstransport, sier Brækkan.

Opphav og kilder: Bane NOR

KLIKK for alle artikler i Logistikk vei sjø bane fly.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109