23948sdkhjf

Girteka: - Transportprisene kan stige 30 prosent

Det mener toppsjefen i Girteka, Edvardas Liachovičius.

TUNGE TRANSPORTPRISER: Girtekas daglige leder Liachovičius har 25 år bak seg i lederstillinger i transport og logistikk. Han har dermed vært med på mange store svingninger - men han mener vi er inne i en helt unik situasjon i bransjen.

Essensen er at vi akkurat nå har en enorm etterspørsel etter tjenester - og en bransje som sliter voldsomt med å levere.

Litauiske Girteka Logistics er etter alt å dømme Europas største transportør, med ca 10.000 lastebiler og 20.000 ansatte. Tungt.no har skrevet utallige saker om Girteka gjennom årene, noen av dem finner du ved å klikke på emnetaggen Girteka i bunnen av denne artikkelen.

I en melding til redaksjonen nylig, peker han blant annet på følgende: - Mars 2020 ga riktignok et ørlite sjokk i transportverden, men etter den tid har alt rullende materiell i Europa gått mer eller mindre for full steam. Og transportprisene har fulgt på. Nå skulle man tro at dette ville gi et "selgers marked" innen transport, med blomstringstid for transportørene.

- Men nei, skriver han. -  Ettersom den globale økonomien har pekt bratt oppover, har også prisene på viktige råvarer steget minst like mye. Og dermed driftskostnadene for transportører.

Liachovičius peker først og fremst på driftstoffprisene, som i Europa har lagt seg på i snitt 1,53 euro i det siste. Fuel er også den klart største kakebiten av driftsutgiftene i et transportregnestykke. Prisøkningen gjelder ikke kun diesel, men også naturgass og adblue.

Girteka-sjefen tar også for seg sjåførmangel og halvledermangelen som gir lange leveringstider på nye lastebiler. I følge Liachovičius har Girteka klart å holde alle sine biler rullende, og takket være bilparkens unge alder har de også holdt drivstofforbruket på et minimum av det teknologien gir mulighter for i dag.

Liachovičius uttrykker likevel bekymring for tiden vi er på vei inn i. Skulle det oppstå flere bevegelser i grunnlagene for transportnæringen, kan det slå hardt ut for bransjens evne til å løse markedets oppgaver.

På tross av at det allerede kreves rekordpriser for lastebiltransport i Europa, tror han derfor at prisene skal ytterligere opp før de normaliseres på nytt nivå. Han ser også for seg fare for bevegelser og svingninger i økonomien som kan gi prisøkninger på ytterligere 20 til 35 prosent. Og nei, det er ikke bra - et silkt scenario vil medføre problemer for både transportører og transportkjøpere.

I slutten av brev kommer Girtekasjefen inn på EUs mobilitetspakke som trår i kraft nå i starten av 2022. Det vil bedre forholdene for sjåførene, skriver han, samtidig som det også medfører økte kostnader.

Girteka har løst akkurat denne utfordringen med en stor satsing i Polen, som i praksis betyr at "hjemmebasen" for et stort antall sjåfrer dermed er flyttet betydelig nærmere det store europeiske markedet.

Opphav og kilder: Brev fra Girteka

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.11