Kjørt: Volkswagen Caddy Maxi 4Motion
Til og med 31 november er det registrert 839 Caddy Maxi og 983Caddy, altså 1822 Caddy totalt. Omtrent 40 prosent av disse er levert med drift på alle fire, men det tallet inneholder også Caddy 4.generasjon. Ifølge importøren består Caddy-bestillingene av rundt 58 prosent 4Motion, da er det altså snakk om 5. generasjon Caddy.
Kjøreglad 4Motion
Siste generasjon 4Motion er clutchbasert og sitter på bakakseldifferensialen og har samme funksjon og driftsmåte som forrige generasjon. Den er permanent, fungerer helt sømløst og fordeler kraft avhengig av kjøresituasjonen inntil 50-50 foran og bak.
Bilde over: Som en drøm på vinteren. 4Motion er fortsatt en super kompis på glatte vinterveier. Foto: Fredrik Saugstad
Resultatet er uansett overbevisende på vinterføre og en ganske kjøreglad varebil. Den finner grep der du trodde det skulle blinke i elektronikk og antispinn, men neida, den bare drar av gårde.
Bilde over: Til og med november var det registrert 1822 nye Caddy i Norge (Caddy og Caddy Maxi). Foto: Fredrik Saugstad
Kvalitetshardplast
Det første du legger merke til i kupeen er den totale dominansen av hardplast. Ingen tvil om at dette skal være et røft og tøft nyttekjøretøy. Likevel gir det et solid kvalitetsinntrykk med en god finish og særlig en ting drar opp....
Bilde over: Interiøret er dominert av hardplast, men alt virker så gjennomtenkt med såpass høy kvalitetsfølelse at man tilgir det. Foto: Fredrik Saugstad
”Caddy-vision”
Det digitale dashbordet, Innovision Cockpit hever inntrykket såpass at vi glemmer hele plastgreia. Det er en kombinasjon av Digital Cockpit og navigasjonssystemet. Begge skjermene har høy oppløsning, god leselighet, er oversiktlige og lette å tilpasse.
Bilde over: Digitalt instrumentpanel infrir på Caddy. Foto: Fredrik Saugstad
I tillegg mener vi at nye Caddy og Caddy Maxi 4Motion antakelig er de mest velkjørende varebilene i denne klassen. Styrerespons, respons fra understell og den generelle kjørekomforten er høy.
Det store savnet
Men så må vi snakke om det store savnet da. Du får ikke kombinere 4Motion med DSG eller noen annen automat. Da mister Caddy en av fordelene sin i dette segmentet, joda, men den har fortsatt en hel drøss av dem, fordeler altså. En av dem er jo at den manuelle gearkassa er svært presis og lettsjaltet.
Førerplassen
Multifunksjonsrattet i skinn er godt og Volkswagen har, sammen med noen få andre, skjønt at det skal være dybde- og høydejustering på rattet i et nyttekjøretøy! Enda bedre er førersetet som er i ErgoComfort-serien med armlene, noe mange norske brukere lenge har etterlyst.
Volkswagen Caddy Cargo Maxi 122 hk 4 Motion
Motor: 1968 cm3 Diesel
Effekt: 90 kw/122 hk
Dreiemoment: 320 Nm
Gearkasse: 6-trinns manuell
Firehjulstrekksystem:
Forbruk: 0,56 l/mil (0,55 oppgitt)
CO2: 146 g/km (oppgitt)
Lengde: 485 cm
Bredde: 185,5 cm
Høyde: 182 cm
Varerom: 3,7 kubikkmeter
Lastelengde varegulv: 215 cm
Tilhengervekt: 1500 kg
Tillatt vogntogvekt: 3900 kg
Tillatt nyttelast m.fører: 749 kg
Tillatt taklast: 100 kg
Pris testbil: 447.440 eks mva/ levert Oslo
Pris fra: 316.400 kr inkl avg og mva
Oppsummert:
Pluss:
Førerplass
Kjøreegenskaper
Kvalitetsfølelse
Seter
Digitalt dashbord/instrumentpanel
Minus:
Hardplast dominerer
Ikke mulig å kombinere 4Motion med DSG