Kalmar går fullelektrisk: Lanserer nye reachstackere, tungtrucker og terminaltraktor
Kalmar har oppfylt sitt tidligere løfte om å levere en helelektrisk portefølje innen utgangen av inneværende år.
Det var for to og et halvt år siden Kalmar opplyste at de skulle lansere en fullelektrisk reachstacker i 2021. Den gang hadde Cargotec-selskapet allerede lansert fullelektriske versjoner av sin tomcontainertruck, sin amerikanskbygde Ottawa terminaltraktor, lette og mellomtunge gaffeltrucker, shuttle- og straddle carriers, AGV-er og havnekraner.
Les også: Haugesund Stevedoring med landets største reachstacker
Elektriske reachstackers opp til 45 tonn
Den helt nye Kalmar Electric Reachstacker-serien består av åtte modeller – seks toppløfter og to kombi – med løftekapasitet på opptil 45 tonn og stabling opp til sjette høyde og fjerde rad. Alle modellene har Bosch Rexroth-drivlinjer som får energien fra litium-ion-batterier som vil bli tilbudt med fire ulike kapasiteter.
Elektriske gaffeltrucker opp til 33 tonn
Da Kalmar for fire år siden lanserte sine elektriske gaffeltrucker fra 10 til 18 tonn var produsenten den første som kunne tilby en full serie av elektriske standardmaskiner i den vektklassen. Nå har Kalmar tatt ett skritt videre og lansert Kalmar Electric Heavy Forklift-serien. Den består av syv modeller med løftekapasiteter fra 18 til 33 tonn og som utelukkende vil bli levert med litium-ion-batterier med tre ulike størrelser på batteripakkene. Også disse har drivelinje fra Bosch Rexroth og som er en videreutvikling av den som ble lansert på de mellomtunge modellene i 2017.
Kalmar Electric Heavy Forklift-serien består av syv modeller med løftekapasiteter fra 18 til 33 tonn. Foto: Kalmar
Elektrisk terminaltraktor for verdensmarkedet
Kalmar Ottawa er den største produsenten av terminaltraktorer i Nord-Amerika og er kjent for sine ofte svært store leveranser til kunder i spesielt USA og i Asia. Merket har så langt ikke vært solgt i Europa der Kalmar tilbyr sine «egne» Kalmar T2i Terminal Tractor (4x2) og Kalmar Eco Terminal Tractor / RoRo Tractor (4x4), som også er svært utbredt her i landet.
For tre år siden lanserte Kalmar sine elektriske Ottawa T2E terminaltraktor og som nå er blitt erstattet med T2E+ som samtidig vil bli tilbudt på det globale markedet. Christian Raabe, regional salgssjef i Kalmar Norway, opplyser til tungt.no/logistikk at det i første omgang er snakk om en 4x2-maskin uten vendbar førerplass. T2E+ har en elektrisk drivlinje fra Cummins og litium-ion-batterier og tilbys i fem utgaver, tre for logistikkapplikasjoner og to for terminalapplikasjoner.
Kalmar opplyser at alle de nye elektriske maskinene har et innebygget termisk styringssystem som sørger for at batteriene holder seg innenfor sitt optimale temperaturområde, noe som skal sikre at de kan operere under ulike temperaturforhold. Li-ion-batteriene kan selvfølgelig også hurtiglades under pauser og andre stopp som sikrer lang driftstid.
Kalmar Tracker gir sanntidsinformasjon om container-ID, vekt/lastsenter og plassering. Foto: Kalmar
Enkel oversikt over containerne
Kalmar Tracker hevdes å være er en ny kostnadseffektiv løsning for reachstackere som løser mange av de typiske kundeutfordringene knyttet til containerhåndtering ved å gi sanntidsinformasjon om container-ID, vekt/lastsenter og plassering. Dataene samles inn av kameraer og systemer som er installert på reachstackeren og gjøres deretter tilgjengelige fra nettløsningen Kalmar Insight der kundene også kan holde oversikt over driftsdataene til flåtene deres.
Kalmar tester for tiden ut prototyper på fremtidige autonome løsninger. Illustrasjon: Kalmar
Utvikler autonome løsninger
Kalmar Robotic Portfolio er et fremtidig utvalg av det produsenten hevder vil være intelligente, fleksible og autonome mobile utstyrsløsninger. Porteføljen vil bestå av Kalmar RoboTractor, RoboLifter, RoboStacker og RoboHandler, og prototyper blir for tiden testet på forskjellige steder rundt om i verden. Kalmars mål er å gjøre automatiserings- og robotteknologier tilgjengelige for nye kundesegmenter, inkludert distribusjonssentraler og tung logistikk i tillegg til havner og terminaler. Produsenten opplyser foreløpig ikke noe om når porteføljen vil bli lansert.
Opphav og kilder: Kalmar