23948sdkhjf

H2 Truck: - Tyske FAUN kan levere hydrogendrevne renovasjonsbiler til Norge

Hydrogenalternativene for lastebiler nærmer seg med ekspressfart. Renovasjonsbiler fra FAUN kan bli først store volum.

TUNGT OG HYDROGEN: Vi har ganske nylig skrevet om aktvitetene i det norske H2 Truck-prosjektet, blant annet om den ikke spesielt kjente tyske lastebilprodusenten Quantron. Nå kommer en minst like lovende aktør seilende:

Tradisjonsrike FAUN er ganske verdenskjent for sine renovasjons- og feiebiler, som bygges på chassi fra mange av de store lastebilprodusentene. FAUN har allerede 20 hydrogenbiler gående, og er struttende klare for å levere i Norge.

- Vi leverer renovasjons- og gatefeierbiler som går på alle drivstoff; diesel, batterielektrisk og hydrogen. Så langt er 20 av våre tunge hydrogenkjøretøy i bruk. I det kommende året vil vi produsere mer enn 100 kjøretøy, sier Patrick Hermanspann, CEO FAUN Group, FAUN Umwelttechnik GmbH & Co.KG.

Trapper opp hydrogen i Europa

Renovasjonsselskapene i Norge er de også blant de fremste aktørene til å ta i bruk fornybare drivstoff i sine kjøretøy. Overgangen er imidlertid ikke uproblematisk.

- Flere selskap viser nå stor interesse for hydrogen som drivstoff. Det skyldes flere forhold. Mange bruker biogass, men det er kun på Østlandet, rundt Stavanger og i Trondheim biogass er tilgjengelig, påpeker Jan Carsten Gjerløw (bildet), daglig leder i Evig Grønn AS og H2 Truck.

- Når det gjelder elektriske kjøretøy så rapporterer brukerne om utfordringer med rekkevidde, lang ladetid og redusert nyttelast. Hydrogen har noen egenskaper som gir opplagte fordeler for den tjenesten renovasjonsselskapene utfører, mener han.

Fordelene med de hydrogendrevne bilene er lang rekkevidde, at de fylles på ca. 15 minutter og man taper ikke nyttelast i forhold til bruk av diesel. I tillegg reduseres støy ved at motoren er stillegående og også komprimatoren kan drives av strøm fra brenselcellen.

FAUN på sin side planlegger sammen med partnere i et IPCEI-prosjekt (Important Project of Common European Interest) opptrappingen av hydrogenøkonomien. Innenfor denne rammen ønsker de å bygge en bærekraftig og robust hydrogenverdikjede.

– Gjennom utvidelse av produksjonskapasitet til inntil 5.000 enheter årlig, vil FAUN gi et stort bidrag med mer enn 12.000 kjøretøy innen 2027 til klimanøytral tungtransport, sier Hermanspann.

El vs hydrogen: Erfaringer fra Gøteborg

I Gøteborg har det interkommunale renovasjonsselskapet Renova en flåte på 250 tunge kjøretøy på fornybar energi. Selskapet har blant annet to batterielektriske og to hydrogendrevne renovasjonsbiler.

Utviklingssjef Hans Zackrisson (bildet) i Renova har en klar oppfatning om potensialet for hydrogen.

- Vi er svært fornøyde med de to bilene. De har en ytelse og bruksmåte på lik linje med diesel, men med langt mindre støy. De har også klare fordeler sammenlignet med de batterielektriske bilene når det gjelder vår drift. Vinterkjøringen er spesielt utfordrende, da de batterielektriske bilene har redusert rekkevidde. Våre beregninger viser at vi trenger 10-15 % flere kjøretøy for å dekke rutenettet med batterikjøretøy sammenlignet med hydrogen og diesel, sier Zackrisson.

Samarbeider gjennom H2 Truck

H2 Truck har som mål å få de første 100 hydrogenlastebilene til Oslo-regionen, med tilhørende infrastruktur. Prosjektleder Jan Carsten Gjerløw mener renovasjonsbiler er et velegnet segment for hydrogen, og at det også kan være med å akselerere utrullingen av hydrogenlastebiler til godstransport.

– Renovasjonsbilene sogner til et depot og kjører faste ruter. Dette gir et forutsigbart behov for hydrogen og gjør det enklere å dimensjonere infrastrukturen. Samtidig kan bruk av hydrogen til dette segmentet sammen med annen tungtransport gjøre at man lettere når et kritisk volum slik at stasjoner blir etablert. Dette er derfor en smart og effektiv måte det offentlige kan være med å forsere overgangen til utslippsfri transport i Norge, sier Jan Carsten Gjerløw, prosjektleder for H2 Truck.

Flere leverandører på trappene

 I løpet av de siste to årene har H2 Truck samlet de viktigste aktørene i verdikjeden for utrulling av hydrogenlastebiler i Norge; produsenter av grønt hydrogen, stasjonsoperatører, utstyrsleverandører og brukerne av lastebiler. Dette gjøres i nært samarbeid med de regionale myndighetene i Oslo kommune og Viken fylkeskommune.

– Flere produsenter vil nå levere hydrogenlastebiler til kunder i Norge. FAUN er partner i H2 Truck og at de nå tilbyr renovasjonsbiler gir nye muligheter for satsing på hydrogen til tungtransport i hele landet, sier Gjerløw.

Opphav og kilder: Pressemelding H2 Truck

KLIKK for alle artikler i Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078