23948sdkhjf

Kinnarps bruker filttepper - og får 50 prosent mer gods på bilen

I den pågående forsyningskrisen er det få lyspunkter. Det er mangel lastebilsjåfører, emballasjepapp og mikrochiper. Der er et hav av forsinkede kontainerskip. Alt dette bidrar til at kontorstolen din, kjøleskapet ditt eller din nye lastebil blir forsinket - og dyrere.

Men det finnes også små lyspunkt, som for eksempel et enkelt og lavteknologisk filtteppe, som avhjelper noen av forsyningskrisens utfordringer.

- Siden 1950-tallet har vi pakket møblene inn i filttepper ved transport. Det gjør det mulig å laste helt opp til 50 prosent mer enn de som kun bruker pappemballasje, forteller Helle Blædel, produkt- og miljøsjef i Kinnarps, ifølge vår søsternettside plastforum.dk i Danmark.  

- Vi vet også at bransjen kjemper med å få tak i papp. Noen steder kan det gå opp til seks uker før man får pappen levert – og med en prisstigning på 40 prosent oppå dette. Våre filttepper kan gjenbrukes i årevis, og vi sparer på den måten omlag 270 kg avfall pr. container sammenliknet med firmaer, som leverer varere i pappkasser. Det blir til 6,5 tonn daglig spart emballasje på verdensplan for oss, forklarer Helle Blædel.

Høyere fylningsgrad og mindre emballasje

Ifølge bransjeforeningen ITD er fylningsgraden på lastbiler i dag på 56 prosent mot 38 prosent i 2008; men en enda høyere fylningsgrad er framtiden for transportbransjen, hvis den skal være bærekaftig.

Senest i 2025 skal Danmark implementere den nye produsentansvarsloven for emballasje, som betyr at virksomheter, som selger produkter i emballasje, i framtiden får ansvaret for avfallshåndteringen av den emballasjen de bruker.

Optimal plassutnyttelse 

I Kinnarps høyteknologiske pakkesystem regner en ”tetris-computer” ut først den optimale plassutnyttelsen, som man deretter pakker etter – først med filttepper og så med gjenbrukspapp som adskillelse av møblene. Dermed kan man utnytte 91-100 prosent av plassen i lasterommet.

- På den måten kan våre sjåfører ha nesten 50 prosent flere møbler med i bilene enn våre konkurrenter kan, sier Helle Blædel

- For oss er det viktig at vi kan minske CO2-utslippene ved å ha færre transporter, da vi kan laste mer på hver enkelt lastebil. Vi har regnet ut at når andre bruker tre lastebiler til deres transport, så kan vi nøye oss med to til samme mengde.

Filttepper av polyester

Det er også viktig at vi sparer på emballasjepappen ved å bruke filttepper av polyester, som kan gjenbrukes år etter år, mens pappemballasje kun kan gjenbrukes sju ganger, sier Helle Blædel.

- Legg så til at produksjonen ligger i Sverige, så vi ikke skal kjøre så langt til Danmark, og aldri etterlater plast eller emballasjepapp til kundene, som senere skal bruke tid på på å kvitte seg med det.

- Sist, men ikke minst, er det viktig at våre tepper har en klimavennlig profil, og det har de sammenlignet med for eksempel bomull.

Syntetiske materialer er mer motstandsdyktige overfor fuktig og skitt. Samtidig er polyester bedre for klimaet på flere parametre enn bomull, da bomullsproduksjon krever flere ressurser, slipper ut mer CO2 og bruker mer plass. Og så kan polyester bedre gjenbrukes, avslutter Helle Blædel, som forteller, at når den dag kommer hvor transportteppene er for slitte til å passe på møblene, blir de trevlet opp sammen med PET-flasker og brukt som innmat i akkustiske skillevegger.

 

Opphav og kilder: Plastforum.dk

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.08