Retro: Fraktet 3.000.000 kubikkmeter masse på offentlig vei
FEBRUAR 1995: Et av Norgeshistoriens mest spesielle tunnelprosjekter ble gjennomført under deler av Oslo.
I forbindelse med hovedflyplassutbyggingen var NSB i ferd med å bygge en ny høyhastighetsbane mellom Oslo og Gardermoen som innbefattet en 14 kilometer lang tunnel fra Etterstad til Stalsberg ved Strømmen.
«Romeriksporten», som Norges lengste jernbanetunnel senere ble hetende, ble drevet frem fra tre steder, og entreprenørkonstellasjonen Scandinavian Rock Group hadde gått til anskaffelse av 20 nye Volvo FH tippbiler med kjerrer som skulle gå i tilnærmet døgnkontinuerlig drift. Unntaket var fire timer i det verste morgenrushet. Nøyaktig hvert annet minutt skulle en lastebil kjøre ut på det offentlige veinettet og følge E6 nordover til et nedlagt grustak på Skedsmo. Totalt skulle det bli gjennomført 145.000 slike turer for å forflytte i alt tre millioner kubikkmeter masse.
Andre saker fra Logistikk & Ledelse nr. 2-1995:
Alt for høye kostnader i varehandelen
Marianne F. Tomassen i Transportbrukernes Fellesorganisasjon hadde ledet et prosjekt som kartla logistikkostnadene innenfor varehandelen.
Ikke uventet var disse svært høye, og en effektivisering av logistikkfunksjonen ville raskt kunne utgjøre flere milliarder i økt overskudd. Innkjøpskostnadene alene utgjorde 50 til 80 prosent av omsetningen, og en reduksjon av disse på bare én prosent ville innebære at overskuddet i næringen økte med over 30 prosent.
Palletruck med turbokick
Svenske Rapid lanserte en palletruck med ekstra krefter og et spesielt hjuloppheng slik at det ble lettere å manøvrere den på ujevne underlag, i skråninger og for å få ut pallen hvis den satt fast.
En spesiell «turbokick»-funksjon på Rapid RTV skulle gi opptil 30 prosent mer kraft ved start i skråning. Største hastighet var 6 til 9 km/t som ifølge produsenten var høyere enn konkurrerende modeller.
Rapid RTV var utstyrt med fellbar ståplattform og hadde en løftekapasitet var på 2.500 kilo.
Made in Norway
I et marked som vanligvis domineres av verdensomspennende konserner, er det hyggelig å merke seg at det på et av de ledende PC-merkene her i landet står skrevet «Made in Norway».
Selv om selskapet i dag er eid av nederlandske Getronics, har Cinet ingen planer om å flytte produksjonen ut av landet. Tvert imot utvider selskapet, og forventer en omsetningsøkning på rundt 30 prosent.
Slik innledet Roger Stokkedal intervjuet han hadde med logistikkdirektør Ebbe Schnitler i Cinet.
PC-markedet var preget av den raske utviklingen og hovedregelen var at det bare går et halvt år for en modell er ukurant. Dette innebar selvfølgelig ekstreme krav til logistikkfunksjonen og styringen av den. For Cinets vedkommende innebar det at kostnadene for kapital bundet i lager var så høye som 36 prosent. Det gjaldt derfor å oppnå en så høy omløpshastighet som mulig.
Volvo FL12: Ny motorteknologi på lav hytte
Suksessmotoren D12A – som i stor grad hadde bidratt til Volvos store suksess med FH12 – ble også tilbudt på FL-serien med lavt førerhus.
Bakgrunnen var den klare trenden med at distribusjonsbilene ble stadig større. Den nye FL12 kombinerte D12-motoren til FH med chassiset og det lavere førerhuset til FL10.
– Med Volvo FL12 kan man beholde alle fordelene med en lavbygd bil i forbindelse med distribusjon, samtidig som man får muligheter til å gå opp i motorstørrelse og effekt, uttalte informasjonssjef Torstein Magelssen i Volvo Lastebiler og Busser Norge.
FL12 kunne også leveres som trekkvogn og i en anleggsversjon. I 1998 ble de tunge FL-modellene erstattet av den helt nye FM-serien.
Opphav og kilder: Logistikk & Ledelse nr. 2-1995