23948sdkhjf

Pickup-salget 2021: En klar vinner og slåsskamp om andreplassen

Det er vel sjelden de tre bestselgerne har dominert så tydelig som i 2021 - fra tredje til fjerdeplass er det over 1000 bilers margin.

PICKUP PÅ TUNGT: Toyota Hilux er nok en gang pickup-kongen i Norge, med 1428 registreringer i 2021.

Pickup-statistikken vi har hentet fra OFV sine lister bærer preg av et par tre ting:

  • Amarok var ikke lenger tilgjenglig (kun et fåtall lagerbiler),
  • Hilux var på plass med full tyngde og en oppgradert grommere modell
  • D-Max hadde sitt første fulle salgsår med den nye generasjonen.

Les også: Pickup-salget i 2020: Ford Ranger gjorde storeslem

Fjorårets vinner Ford Ranger har solgt veldig bra, nesten like bra som i gjor, det er bare det at de to japanerne har solgt enda bedre. Men OFV-tallene kan fort lure oss, fordi de har skilt ut Ranger Raptor som en egen modell, og den er det registrert 151 av. Dermed er det egentlig Ranger som skal ha en soleklar 2.plass med 1372 registreringer klart foran D-Max.

Pickup-registreringene i 2021:

Toyoyta Hilux: 1428 (870 i 2020)
Isuzu D-Max: 1245 (405 i 2020)
Ford Ranger: 1221 (1232 i 2020)
Nissan Navara: 207 (273 i 2020)
Mitsubishi L200: 157 (247 i 2020)
Ford Ranger Raptor: 151 (0 i 2020)
Volkswagen Amarok: 49 (883 i 2020)
Jeep Gladiator: 32 (0 i 2020)
Ford F-150 Raptor: 12 (6 i 2020)
RAM 1500: 10 (11 i 2020)
Chevrolet Silverado: 9 (2 i 2020)
Ford F-150: 4 (2 i 2020)

OFV-tallene for nyregistrerte pickuper viser særlig hvor viktig det er å ha en oppgradert modell "et fullt salgsår". Synligjort ikke minst av D-Max.


Bilde over: Isuzu D-Max som i 2020 ikke hadde kommet i gang med salget av den nye generasjonen, men i 2021 har de gjort nettopp det og hatt en økning i registreringer på 207 prosent. Foto: Fredrik Saugstad


Bilde over: Ford Ranger tok andreplassen også i år, men det klarer OFV-tallene å skjule ved å skille ut Ranger Raptor som en egen modell. Dermed ser det ut som D-Max har hoppet opp og snappet sølvplassen med en margin på 24 registreringer. Foto: Fredrik Saugstad


Bilde over: Nissan Navara som sikkert flere har fått med seg, skal fases ut ettersom Nissan ikke lenger skal selge pickup i Europa. Foto: Fredrik Saugstad


Bilde over: Mitsubishi L200 har gått ytterligere ned på statistikken fra 247 biler i 2020 til 157 biler i 2021. Foto: Fredrik Saugstad

Bilde over: Amarok hadde kun en siste rest av lagerbiler som ble registrert opp i 2021. I forhold til 2020 ble det en nedgang i registreringer på ca 94 prosent. Foto: Fredrik Saugstad

Opphav og kilder: OFV

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.742