Innlegg: Nye leveransekrav fra kundene – slik blir de fornøyde
DEBATT OG INNLEGG: Men hvordan bør man da tenke gjennom sine leveranser for på best mulig måte gjøre kundene fornøyde og leve opp til disse nye kravene?, spør Dan Hellström (bildet under), Senior Account Executive hos Descartes Norden. I dette innlegget gir han fem råd.
Selvfølgelig er det mange måter å gjøre kundene fornøyde på, men for oss på Descartes, som jobber daglig med kundenes ruteoptimering og transporthåndtering, kan vi liste opp en rekke ting som vil øke kundetilfredsheten og føre til et styrket varemerke og flere tilbakevendende kunder.
1. Sørg for at kundene dine kan følge leveransene i sanntid
Hvis dere ikke allerede har gjort det, sørg for å implementere teknologi som gjør det mulig for kundene å følge leveransen i sanntid. Det fører til økt kontroll for dere og en bedre opplevelse for kunden.
2. Få kundene til å velge det beste alternativet
Gjør det enkelt for kundene å velge det leveranseintervallet som har høyest tetthet. Med flere stopp i samme område blir prisen lavere og transporten mer bærekraftig. Gjør valget enkelt for kunden!
3. Sikre at kundene får all nødvendig informasjon
Sørg for at kunden får rask og tydelig informasjon om det er noe som påvirker leveransen. Vi vet at dette er noe dagens forbrukere legger stor vekt på.
4. Gjør det mulig å planlegge ruten på nytt på en rask og fleksibel måte
Jobbe med dynamisk ruteplanlegging for raskt å kunne styre om i planleggingen og ta inn en levering som ikke var planlagt fra start. Alt kan skje, så vær godt forberedt.
5. Glem levering mellom 8–17
Dagens kunde nøyer seg ikke med et langt leveransevindu. Nå snakker vi bare noen få timer, så sørg for at dere har teknologi og prosesser på plass for å oppfylle kundens ønsker.
Må kunne tilby en komplett og kundetilpasset leveringsløsning
Det finnes som sagt mange måter å gjøre kundene fornøyde på gjennom hele deres kjøpsprosess, men når det gjelder selve leveransen, mener vi at punktene ovenfor er alfa og omega for å lykkes i arbeidet med å styrke relasjonene. Kundenes behov stiller høyere krav til deg som driver handel med å ta det neste steget i arbeidet med å styrke kundeopplevelsen. Mange bedrifter har kommet langt i dette arbeidet, men vi ser fortsatt at ikke alle er helt i mål. Endring skjer ikke over natten, men med liten innsats kan dere sikre at kundene ikke bare handler hos dere én gang, men gjør det flere ganger. Ikke dvel ved tanken at det kun er lavest pris og raskest levering som vinner. Den som kan tilby en så komplett og kundetilpasset leveringsløsning som mulig vinner. Lykke til!
Dan Hellström
Opphav og kilder: Descartes