Tømmerterminalen på Hauerseter åpner på onsdag - Nygård kommer
TUNGT FRA SKOGEN: Det er Norske Skog Saugbrugs, Nortømmer og Viken Skog som sammen har etablert selskapet Tømmerterminal Hauerseter. Selskapet er en privateid sidesporterminal for lasting av tømmer på jernbane.
− Terminalen er etablert på privat initiativ. Nylig har vi fått på plass de nødvendige godkjenningene fra både Jernbanetilsynet og Bane NOR for å kunne laste og transportere tømmer på bane, forteller daglig leder i Viken Skog Tor Henrik Kristiansen.
De første tømmertransportørene leverte lass med tømmer på Hauerseter 23. desember, og det første tømmertoget vil etter planen gå i løpet av januar.
Færre tømmerbillass
Over tømmerterminalen vil det årlig transporteres mellom 100.000 og 150.000 kubikkmeter med tømmer, hovedsakelig massevirke av gran som skal til Norske Skog Saugbrugs i Halden.
Dette utgjør et sted mellom 2.500 og 3.750 tømmerbillass i året. Om returbiler legges til, kan tallene dobles.
− Det grønne skiftet krever at vår inn- og uttransport fra fabrikkene skjer med utslippsfrie transportløsninger. En videreutvikling av jernbanenettet og terminalstrukturen frem mot 2050 vil være en forutsetning for gjennomføring av det grønne skiftet i industrien og oppfyllelse av Norges utslippsforpliktelser i Glasgowavtalen, sier Sven Ombudstvedt, konsernsjef i Norske Skog.
Hensikten med terminalen er å få mer tømmer over fra vei til jernbane. Fra denne geografien kjøres i dag alt tømmer som skal til industrien i Østfold på tømmerbiler via Oslo.
God plassering ved Gardermoen
Terminalen på Hauerseter ligger like nord for Gardermoen, og vil avlaste de andre terminalene.
Sidesporterminalen har kostet omkring 6 millioner kroner, hvorav Bane NOR har innvilget økonomisk støtte på 670.000 kroner til etableringen:
− Hauerseter tømmerterminal er et eksempel på hvordan private initiativer i samarbeid med Bane NOR kan gi mer bruk av jernbanens infrastruktur, sier Gorm Frimannslund, Konsernsjef Bane NOR.
Opphav og kilder: Pressemelding fra Viken Skog