23948sdkhjf

Lastebilaction på kaia - elektrisk og fossilfritt

I går gikk startskuddet for et samarbeid mellom Oslo og Viken for å omstille tungtransporten til å bli fossilfri. Og startskuddet ble markert med det arrangørene betegnet som "verdens første fossilfrie lastebilparade".

TUNGT OG FOSSILFRITT: Det er ikke helt lett å vri lastebilbransjen over på fossilfrie løsninger når verken drivstoff eller biler er lett tilgjengelig.

Men Oslo og Viken har tenkt å legge bredsiden til - og har derfor lansert nettsiden fossilfrilastebil.no for å få fart i sakene.

Åpningen ble markert med en konvoy på syv biler fra Vinterbro til Grønlia kai i går, og aktørene har fått med seg tunge aktører for å vise vei.

Braaten landskap, Schenker, Posten, Becker, Oslo Havn ASKO Transport og ASKO øst er bedrifter som var på plass.

- Det er bra at næringslivet i Osloregionen er ambisiøse og ønsker å kutte sine klimagassutslipp, men veien til omstillingen kan være litt krevende, spesielt for mindre aktører. På den nye nettsiden vår deles matnyttig informasjon slik som støtteordninger, miljøkrav i kommunens innkjøp og en oversikt over hvilke klimavennlige kjøretøymodeller som finnes på markedet, sa byråd for miljø og samferdsel, Sirin Stav (MDG) til de fremmøtte.

Tungt samarbeid

Og argumentene er klare. En overgang til fossilfritt er avhengig av at transportbransjen kjenner til de ulike virkemidlene som finnes og planlegges av kommunen, fylkeskommunen og andre. Derfor samarbeider Oslo kommune ved Klimaetaten, med Viken fylkeskommune, om en kampanje rettet mot tungtransportbransjen. Kampanjen finansieres av Klimasatsmidler fra staten.

Det er særlig viktig å nå ut til de små og mellomstore aktørene med informasjon om fordelene og mulighetene ved å omstille kjøretøyparken sin og risikoen ved å ikke gjøre det.

- Det er mange fordeler og muligheter som finnes ved å gå over til el, hydrogen og biogass, men Oslo kommune og Viken fylkeskommune har i dialog med transportbransjen avdekt en mangel på kunnskap om eksisterende og fremtidige klimavirkemidler, sa fylkesråd for samferdsel Olav Skinnes i Viken Fylkeskommune.

- Dette er en stor barriere for overgang til fossilfrie drivstoff. Samarbeidet vårt er både viktig og slagkraftig ettersom store deler av transportbransjen knyttet til Østlandet opererer både i Oslo og Viken.

Ladestasjon for tunge på Grønlia

I dag har de fleste elektriske bilene totalvekt opp til 27 tonn. ASKO tester en elektrisk 44 tonns lastebil nå og Posten har bestilt en som vil komme i år. Biogassbilene er ikke begrenset av vekt og rekkevidde på samme måte.

- Aktører som er her i dag er godt i gang med den grønne omstillingen og som har mye verdifull erfaring å dele med resten av næringen. At de setter av verdifull arbeidstid for å sette fokus på denne satsningen setter vi stor pris på, og det understreker hvor viktig omstillingen er, forteller Margrethe Lunder, klimarådgiver og prosjektleder for tungtransportkampanjen i Klimaetaten, Oslo kommune.

- Aktørene som deltar i dag har også flere fossilfrie lastebiler i sin kjøretøypark -  så det var parkeringsplassen på Grønlia som var begrensningen på paradelengden!

Men selv om mye er på plass er det fortsatt ting som gjenstår for en rask omstilling for næringen.

 - Vi har fortsatt en vei å gå, spesielt når det kommer til lade- og fylleinfrastruktur til de største kjøretøyene. Men vi kan love bransjen at vi er på saken. Blant annet har vi etablert en egen tilskuddsordning til bedrifter i Oslo som vil etablere lastebilladere. Så vet vi at de store leverandørene får stadig nye og bedre kjøretøy på plass, noe som også er viktig, forteller Lunder.

Oslo Havn samarbeider med Bymiljøetaten og skal i år bygge Norges første offentlig tilgjengelige ladestasjon for tunge kjøretøy på Grønlikaia.

Opphav og kilder: Klimaetaten i Oslo kommune

KLIKK for alle artikler i Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079