23948sdkhjf

Verdens første bilskip med hybrid drift i Drammen

I forrige uke ankom «Auto Advance» Drammen havn. Det er verdens første PCTC-skip (Pure Car & Truck Carrier) med hybrid drift på flytende naturgass og elektrisitet.

REKORDHØY BILIMPORT: I fjor ble hele 118.500 biler import over Drammen havn.

Kinesiskbygde «Auto Advance» er 169 meter langt, 28 meter bredt og har en kapasitet til å frakte 3.600 biler fordelt på ti dekk.

Det er det første av i alt tre nye skip som UECC (United European Car Carriers) har kontrahert og er de første PCTC-skipene (Pure Car & Truck Carrier) i verden med hybrid drift, flytende naturgass og batteri, opplyser Drammen havn i en pressemelding.

Energistyringssystem fra Kongsberg Maritime

Drammen havn viser til en pressemelding fra UECC der det opplyses at hybridteknologien og et optimalisert skrogdesign vil gjøre skipene i stand overgå IMO-kravet om å kutte karbonintensiteten med 40 prosent fra 2008-nivåene innen 2030. Bruken av flytende naturgass (LNG) vil redusere CO2-utslippene med rundt 25 prosent, NOx med 85 prosent og partikler med 90 prosent. Dermed vil de nye skipene også imøtekomme IMOs Tier 3-krav rundt NOx-begrensninger i Nordsjøen og Østersjøen.

Skipene er utstyrt med et energilagringssystem fra finske WE Tech, som inkluderer en batteripakke fra Corvus Energy. Det gjør at fartøyet kan manøvrere i havn ved hjelp av baugpropeller drevet av kraft fra batteripakken, som også kan dekke andre energibehov skipet har mens det ligger til kai.

Hybridløsningen, som er tildelt DNVs Battery Safety notation, vil bli styrt av et energistyringssystem som levert av Kongsberg Maritime.

Ivar Vannebo, assisterende havnedirektør i Drammen havn, sier det er en stor fordel at disse skipene vil gi mindre utslipp når de er i havn.

– Dette er et viktig steg i sjøtransporten av nybiler, som nå blir enda mer miljøvennlig, sier Vannebo.

Rekordhøy bilimport i fjor

Drammen havn er i vekst, både i areal og i drift. I fjor ble hele 118.500 biler importert over havnen. 75 prosent av disse var elbiler.

– Tallene er rekordhøye, fastslår avtroppende havnesjef Einar Olsen, og viser til at forrige rekord på 111.500 biler ble satt i 2017.

Olsen forteller at også resten av trafikken over Drammen havn går bra og at havnen er i sterk vekst. I henhold til den nye strategiplanen som nå er lagt, så skal det investeres opp mot 750 millioner kroner i utvikling. Utvidelsen av Drammen havn er godt i gang og med steinmasser fra Strømsåstunnelen har arealet bare i løpet av det siste året blitt økt med nesten 10.000 kvadratmeter.

Opphav og kilder: Drammen havn, UECC

KLIKK for alle artikler i Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.068