Baneservice fikk kontrakt på 800 millioner kroner
Jernbaneentreprenøren har dermed signert sin største kontrakt noensinne. Kontakten er inngått med Bane NOR om å bygge siste biten av dobbeltsporet mellom Arna og Bergen, slik at det kan gå tog i begge tunnelene i Ulriken.
Saken stod først i Telemark Arbeiderplad (+)
Baneservice AS som eies av Nærings- og fiskeridepartementet omsatte i 2021 for 1,3 milliarder kroner og har ca 600 ansatte. Norsk Jernbanedrift, med tilhold på Porsgrunn, ble en del av Baneservice i 2019. De har fortsatt en stor base på Herøya.
- Kjell Myhr, divisjonsdirektør for baneteknikk hos Baneservice, opplyser at det jobber et sted mellom 100 og 150 telemarkinger i Baneservice, og mange av disse skal nå ukependle til Bergen de kommende årene.
Det var fem entreprenører som ga tilbud på kontrakten hvor kvalitet telte 40 prosent og pris telte 60 prosent.
Historien til Baneservice:
Baneservice ble etablert i 1992, da NSB besluttet å skille byggherre- og entreprenørfunksjonene fra hverandre. I forbindelse med omorganiseringen av NSB i 1996 ble Baneservice en selvstendig forretningsenhet under Jernbaneverket.
I 2005 ble Baneservice et statlig aksjeselskap med Samferdselsdepartementet som eneste eier. Baneservice Skandinavia AB ble etablert i 2009 og ga Baneservice et nytt ben å stå på innen logistikktjenester på godsterminaler i Sverige. I perioden 2006 til 2013 hadde Baneservice også en svensk avdeling som drev med banerelatert entreprenørvirksomhet.
Fra 1. januar.2016 ble eierskapet av Baneservice overført til Nærings- og fiskeridepartementet.
Baneservice kjøpte i desember 2016 57% av aksjene i RailCom AS. Oppkjøpet var en del av selskapets vekststrategi og styrket Baneservice sin posisjon som en ledende aktør i det norske markedet.
I juli 2019 ble denne posisjonen ytterligere forsterket ved oppkjøp av Norsk Jernbanedrift AS (NJD). Gjennom oppkjøpet av NJD sikret også Baneservice seg 89 % av aksjene i PowerOn. Baneservice er i dag den største norske jernbaneentreprenøren, med om lag 600 ansatte, en omfattende maskinpark og flere spennende datterselskaper.
Opphav og kilder: Telemark Arbeiderblad / Baneservice