"Foreslår krav om mindre CO2-utslipp fra lastebiler"
TUNGT KOMMENTERER: Dagens pressemelding fra departementet har den spenstige tittelen "Foreslår krav om mindre CO2-utslipp fra lastebiler".
I ingressen uttaler minister Nygård at "Klimakrisen er vår tids største utfordring. I Norge står vegsektoren for nær 20 prosent av de totale utslippene. Det er vi nødt til å gjøre noe med."
Som første mellomtittel står det forlokkende budskapet "Kan gi lavere transportkostnader".
Så viser det seg at hele den hardslående klimainnsatsen fra departement og minister er en ren skrivebordøvelse der man henger seg på politikk og tiltak som EU for lengst har innført, og som etter alt å dømme har minimal drahjelp av om Norge gjør dette eller ei.
Vi siterer fra høringsnotatet "Norge har i dag ingen produsenter av tunge kjøretøy og ingen virksomhet i Norge vil i dag bli omfattet av regelverket".
Saken er at lastebilprodusentene nå er underlagt CO2-krav fra EU. Det gjelder ikke hver enkelt bil, men summen av alle biler produsentene selger.
Dersom forslaget fra departementet går gjennom som norsk lovendring, vil også lastebiler registrert i Norge telle med i EUs regnestykker overfor lastebilprodusentene.
TUNGT MENER: Det er bra at lastebiler registrert i Norge blir en del av felles europeisk norm - selv om det til og med kan hende at det svekker Norges hegemoni som selveste 750/770-landet i form av høyere priser på biler med potensielt høyt forbruk. Men å henge seg på selvfølgelige tiltak som allerede er iverksatt og effektive, og formulere det som om at Norge går foran og stiller krav, det er drøyt. Som sitert:
"Norge har i dag ingen produsenter av tunge kjøretøy og ingen virksomhet i Norge vil i dag bli omfattet av regelverket".
Opphav og kilder: Tungt om pressemelding fra Samferdselsdepartementet