23948sdkhjf

Her bygges den aller første Volvo NH16 750

Nylig solgte bergenseren Ole Gunnar Tuft sin staselige Scania T 143 til Danmark. Så kjøpte han en brukt Volvo FH16 750, rygget inn i garasjen og lukket døren.

TUNG FORVANDLING: I løpet av vinteren skal FH16 forvandles til NH16 – altså snutebil. TransportMagasinet har som eneste fagblad fått eksklusiv tillatelse til å følge prosessen, etter eierens eget ønske.

– Vi kommer ikke til å dele bilder på nett før alt er ferdig utpå vårparten, sier bileier.

Eneste mulighet for å stille nysgjerrigheten frem til sommerens avduking er altså papirutgaven av TransportMagasinet. I desemberutgaven i fjor fortalte vi hvordan hytten ble flyttet halvannen meter bakover. I utgaven som nå er i salg finpusses det på panseret – den mest kritiske fasen i prosjektet.

Mye står og faller på om linjene treffer. Det estetiske, krumningen på panseret, høyden foran, og linjene som treffer igjen den originale hytten ved dørhengslene.

– Jeg har tatt det igjen tre ganger allerede, innrømmer Ole Gunnar Tuft og viser oss modellen som panseret skal støpes etter. Ti centimeter er høvlet av i fronten, før han fant en høyde som han syns passet.

– Det tar mye tid, men vi kommer i mål. Vi jobber på, sier Ole Gunnar og smiler.

Selv kjører bergenseren fulle dager med kranbil denne vinteren, og bruker all ledig tid i garasjen, godt hjulpet av slekt og venner. I neste utgave av TransportMagasinet, som er i salg i siste halvdel av februar, får vi trolig være med på støpingen av det nye panseret. Den prosessen foregår ved en bedrift som garantert vil vekke minner hos mange. Familien Berge, som i dag hovedsakelig driver med reparasjon av båter, satte sitt preg på transportbransjen på 1980- og 90-tallet. Stikkordet er Bromle.

Går alt som planlagt, kan du med andre ord lese både om ferdig panser og få en dose nostalgi i vår neste utgave. Følg med i TransportMagasinet. Dette eventyret vil du ikke gå glipp av.

Nylig solgte Ole Gunnar Tuft sin staselige Scania T 143 til Danmark. Så kjøpte han en brukt Volvo FH16 750.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094