Ny beregning: Lade- og fyllestasjoner vil koste minimum 12 milliarder kroner
TUNGT MILJØ: Thema Consulting har tatt utgangspunkt i teknologimålene i Nasjonal transportplan, og vurdert hvilken infrastruktur som trengs for å få en minimumsdekning over hele landet, og så regnet på kostnadene.
Konklusjonen er at en utbygging av en minimumsløsning for lade- og fylleinfrastruktur for null- og lavutslipps energibærere vil koste 12 milliarder kroner frem mot 2040.
Rapporten er utarbeidet av Thema Consulting på oppdrag fra Grønt landtransportprogram. Thema er rådgivende eksperter for blant annet energi- og transportsektoren.
Til biogassbransjen.no sier sekretariatsleder i Grønt landtransportprogram, Christoffer Sahl, at hovedmotivasjonen er en aller første kartlegging for å halvere utslippene, og så se hva som trengs av infrastruktur for biogass, el, hydrogen og HVO.
Konsulentbyrået Thema har anslått at 25 prosent av de nye lavutslippsbilene vil være biogass i de første årene. De anslår likevel at dette tallet vil gå noe ned frem mot 2030, i takt med at hydrogen og elektrisitet kommer mer på banen.
50 prosent av alle lastebiler
Utslipp fra veitrafikk var i følge rapporten på 8,4 millioner tonn i 2019, av dette er 2,8 millioner tonn fra tunge kjøretøy. Målsetningen i Nasjonal transportplan er at 50 prosent av alle nye lastebiler skal være nullutslipp i 2030. Det registreres mellom 6.000 og 7.000 nye lastebiler per år i Norge. Ved lineær utvikling i andelen nye nullutslippsbiler mot 2030, til 50 prosent, vil det være 16.000 lastebiler totalt i 2030.
For de lengre avstandene er det i dag kun flytende biogass og HVO 100 som er tilgjengelig som løsning.
– Biogass er den mest lavthengende frukten med lavest kostnad på kjøretøy, materiell og infrastruktur. Det er mulig å komme i gang fort, og det vil være bra å ta ut potensialet tidlig i perioden, sier Sahl til biogassbransjen.no.
Les hele saken på biogassbransjen.no...
Opphav og kilder: Biogassbransjen.no