Pandemien har avslørt flere svake ledd i leverandørkjeden
DEBATT OG INNLEGG: Pandemien har utfordret, men også fremskyndet utrullingen av nye digitale prosesser for å støtte virksomheter på flere måter, skriver Linda Lindborg, salgssjef for Boomi Danmark og Norge i dette innlegget.
Ifølge en undersøkelse fra Accenture, opplevde 75 prosent av alle selskaper en eller annen form for forstyrrelse under nedstengningen. Særlig ett problem mange selskap har støtt på er å få IT-systemene sine til å spille sammen. Her burde ERP-systemer som allerede har fusjonert salgs-, finans- og lagringssystemer egentlig vært nok til at selskaper skal kunne administrere sin leverandørkjede. Men det har på langt nær vært tilfelle for alle selskaper.
Problemet ligger i det faktum at mange forsyningskjeder er av svært kompleks størrelse. På den ene siden er det produksjon av varer, og deretter distribusjon. Et tankskip kan bli sittende fast i Suez-kanalen, og dermed sette hele forsyningskjeden ut av spill. Når butikkkjeder opererer med «just-in-time»-leveringer, er det ikke mye som skal gå galt før det blir mangel på varer i hyllene.
Pandemien har utfordret, men også fremskyndet utrullingen av nye digitale prosesser for å støtte virksomheter på flere måter. Noen selskaper har hovedsakelig fokusert på løsninger ut mot kunder, mens andre har fokusert på smartere prosesser internt. Uansett fokus er man avhengige av velfungerende forretningssystemer, for det viser seg at selskaper med eldre systemer sliter med å holde tritt med den raske, digitale transformasjonen.
Og det er nettopp her problemet ligger, fordi mange fortsatt har forretningssystemer som er bygget for en annen tid, der data låses i siloer i stedet for å brukes aktivt på smarte måter.
Vi går mot et skifte, fra behov for kontroll – til behov for fleksibilitet. Analyseselskapet Gartner kaller det «komponerbar virksomhet»; det vil si at selskaper i større grad må være frie til å velge de best mulige IT-løsningene tilgjengelig, og implementere dem på best mulig måte. Dette er umulig med eldre systemer, men det har blitt mulig med moderne integrasjonsplattformer, hvor man enkelt kan integrere systemer, prosesser og data slik man ønsker. På den måten kan selskaper få det de ønsker: rask tilpasningsevne, smidighet, bedre orkestrering av systemer, og større motstandskraft.
Store selskaper er komplekse, spesielt når vi snakker om forsyningskjeder. Rett og slett fordi det er så mange elementer som både må kobles sammen, og spille sammen for at det hele skal fungere. Her har IT-sjefene nå to valg; fortsette med det eksisterende oppsettet, eller sette sammen på kryss og tvers ved hjelp av moderne integrasjonsplattformer, nettopp for å oppnå ønsket fleksibilitet.
En studie av bedrifters IT-modernisering og skifte til komponerbar virksomhet, viser at denne typen bygg-selv-strategi mange steder allerede har blitt virkelighet. For eksempel i varehandelen har 27 prosent allerede implementert en bygg-selv-strategi, hele 46 prosent er i gang med implementering, og 17 prosent har planer om det. Bare 9 prosent har ingen planer i den retningen.
Uansett hvilken løsning et selskap velger, vil det fortsatt være utfordringer knyttet til både forretningssystemer og forsyningskjeder. Omveltningene forårsaket av pandemien har forstyrret så og si alle normale prosesser, blant dem svake ledd i leverandørkjedene, men det finnes altså løsninger for å bli mer fleksible i tiden som kommer.
Innleggsforfatter Linda Lindborg er salgssjef for Boomi Danmark og Norge. Boomi er et programvareselskap som spesialiserer seg på integrasjonsplattform som en tjeneste (iPaaS), API-administrasjon, sentralisert dataforvaltning og dataforberedelser. Løsningene kobler umiddelbart alle til alt, via skybaserte, enhetlige, åpne og intelligente plattformer. Boomis visjon er å gjøre det raskt og enkelt å oppdage, administrere og orkestrere data, samtidig som de kobler sammen applikasjoner, prosesser, ting og mennesker for bedre og raskere forretningsresultater.