Tidligere ASKO-bygg i Lier blir stort Fordsenter
Med økende volumer på Ford og en forventning om videre vekst, skal RøhneSelmer samlokalisere tjenester til eksisterende og nye kunder i det store anlegget.
Det store logistikkbygget i Lierstranda huset tidligere ASKO Drammen som nå er blitt erstattet av ASKO Oslofjord i Hanekleiva et par sør for Drammen. Stedsvalget for RøhneSelmer begrunnes med både kort vei til kaia i Drammen der bilskipene legger til, mye relevant fagkompetanse i regionen og gode forbindelser til selskapets kjerneområder i og rundt Stor-Oslo, opplyser Ford Motor Norge i en pressemelding.
– Vi har et meget godt samarbeid med Ford Motor Norge og har stor tro på dagens Ford-modeller og ikke minst de spennende nyhetene som kommer i tiden fremover, sier Kjetil Hagestande, adm. direktør i RøhneSelmer. Han legger til at 2021 ble et rekordår for dem, og med forventninger til økt salg også i tiden fremover har de sett behovet for å lage en klargjørings-produksjonslinje der de kan håndtere volumene.
Mange funksjoner - behov for ca. 120 ansatte
Storsatsingen skaper også mange nye arbeidsplasser og Hagestande estimerer at det er behov for ca. 120 ansatte ved anlegget.
– Vi skal ansette mange mennesker og vet at det finnes mange dyktige folk i området. Vi har i dag mye flinke folk i våre eksisterende anlegg og ser frem til å bygge videre på dette med vårt nye anlegg i Lier, sier han.
Dette er noen av områdene RøhneSelmer skal fylle anlegget med:
- Skade-/lakksenter (for hele RøhneSelmer Gruppen)
- Klargjøringssenter (for hele RøhneSelmer Gruppen)
- Salg og service av Shelby og US-biler
- Påbygg varebiler
- Heritage Senter (salg og service/reparasjon av veteranbiler)
- Bruktbil outlet
- Dekkhotell (for hele RøhneSelmer Gruppen)
- Smart repair, spot repair og foliering
- Glass-skadeverksted med ruteskift
Avgjørende grep
Per Gunnar Berg, adm. direktør i Ford Motor Norge, sier dette er et helt avgjørende grep for å sikre at Ford-kundene i Stor-Oslo får de gode kundeopplevelsene de fortjener også i fremtiden med videre sterkt økende volumer på såvel Ford personbiler som nyttekjøretøy.
– Fords kommende helelektriske produktportefølje setter nye krav til effektiv håndtering av servicedriften, der sentralisering av enkelte operasjoner blir essensielt i kombinasjon med fortsatt lokal tilstedeværelse - noe som vi er svært fornøyd med, uttaler Berg.
Opphav og kilder: Ford