Mer gods over på skinner i Sverige
Med linjene skapes det høy avgangsfrekvens, rask transporttid og punktlighet for kunder innenfor Green Cargos nettverk, hevder selskapet.
På vestkysten kobler Green Cargo seg via terminalene APM og Arken i Göteborgs Hamn for å gå direkte til Rosersberg nord for Stockholm. Fra havnen i Trelleborg går transporten via Nässjö og fortsetter deretter direkte til Årsta i sødre Stockholm.
Les også: TX Logistik setter opp eget blokktog for LKW Walter i Sverige
Raskere og med mindre utslipp
– Vi svarer på kundenes behov og ønsket om raskere, klimasmarte forbindelser mellom Skåne og Vestkysten til og fra Mälardalen, sier Jan Elgström, ansvarlig for de nye direktelinjene i Green Cargo.
Ifølge selskapet slipper en jernbanetransport mellom Göteborg og Rosersberg ut 0,032 kilo CO2 sammenlignet med en lastebiltransport som slipper ut 900 kilo CO2. På strekningen Trelleborg og Årsta slipper en jernbanetransport ut 0,04 kilo CO2 sammenlignet med en lastebiltransport som slipper ut 1.100 kilo CO2 opplyser Green Cargo i en pressemelding.
– Styrken med nettverket og de to nye direktelinjene er at vi kan imøtekomme varierende behov fra single lastbærere til store jevne strømmer i en fast rute med fem til seks avganger i uken. Løsningen er optimalisert for intermodal transport av traller, ulike containere og vekselflak, opplyser Elgström.
Opphav og kilder: Green Cargo