MAN halser bak i det elektriske kappløpet
TUNGT OG FOSSILFRITT: Produksjonen av MANs tunge el-lastebiler skal etter planen gå i gang i starten av 2024. Det er ett år tidligere enn den opprinnelige planen - men fortsatt et stykke bak en del av konkurrentene, må vi nevne..
Nå er MANs første prototype presentert i Nürnberg, skrives det. (Men den grillen der, ser da ut til å ha en radiator bak?).
MAN opplyser også at de intensiverer sin forskning rundt hydrogen, men har ikke særlig tro på dette på kort sikt. Imidlertid har den bayerske ministerpresidenten Markus Söder og den bayerske økonomiministeren Hubert Aiwanger gitt en finansieringsgaranti på 8,5 millioner euro til prosjektet med navnet ”Bayern-flåten”, hvor MAN-lastbiler med hydrogendrevne brenselsceller i 2024 skal bevise sin bærekraft hos fem kunder i Bayern.
Kundene er BayWa, DB Schenker, GRESS Spedition, Rhenus Logistics og Spedition Dettendorfer. I prosjektet utvikler MAN en brenselscelle-lastebil sammen med Bosch, Faurecia og ZF.
Toppsjef Alexander Vlaskamp i MAN Truck & Bus-konsernet opplyser at hovedfokus hos MAN og i TRATON Group ligger på batteri-elektriske motorer i bilene som lanseres fra 2024.
- Først når tilstrekkelig mengde grønn hydrogen og tilhørende infrastruktur er tilgjengelig et godt stykke etter 2030, forventer vi å bruke H2-lastebiler på utvalgte innsatsområder.
Motforestillingene til hydrogen til nyttekjøretøy med brenselsceller skyldes at energikostnadene ved hydrogen er vesentlig høyere. Dessuten at "grønn hydrogen" ikke vil være tilgjengelig i tilstrekkelige mengder i den nærmeste fremtid og sannsynligvis i første omgang vil bli benyttet av industrier som produserer stål eller kjemikalier.
Så altså: De 200 første tunge elektriske MANer kommer i begynnelsen av 2024.
Opphav og kilder: Pressemelding fra MAN