Nytt tungbilanlegg: Volmax satser på Kongsberg
NYTT TUNGBILANLEGG: Større areal, romsligere arbeidsforhold og mer automatiserte prosesser - det skal gi kortere ventetid på service og reparasjoner av kjøretøy, hengere og påbygg.
Nylig kunne Volvo lastebil- og buss-forhandleren Volmax ta i bruk et nytt tungbilanlegg på Toppen Næringspark et par kilometer øst for Kongsberg sentrum. Nyanlegget har kostet 80 millioner kroner. Nå ønsker de å ansette flere mekanikere.
- Etter å ha holdt til på et gammelt anlegg på Gomsrud vest for sentrum fra 1974, har det vært en skikkelig «boost» for hele organisasjonen å ta i bruk dette anlegget, sier servicemarkedssjef og anleggsansvarlig Øyvind Mørk.
Han kom til Volmax som mekaniker i 2003, og har vært servicemarkedssjef siden 2008. Han sier seg meget godt fornøyd med det nye moderne anlegget. I andre etasje finnes selgerkontorer, kantine og to store møterom.
- Skal vi ha full drift her og utnytte hele kapasiteten, må vi ha flere mekanikere. Og vi tar gjerne i mot jenter som det allerede står en egen garderobe klar til. Med Kongsbergs flotteste bilanlegg håper og tror jeg det kan bli lettere å rekruttere nye mekanikere, sier Mørk (bildet under).
Lover kortere ventetid
Han sier videre at løpene til de tunge kjøretøyene er gjort bredere og lengre enn det som har vært standard, nettopp for å øke effektiviteten. De lange løpene tar dagens lengste kjøretøykombinasjoner og eventuelt enda lengre kjøretøy, om regelverket åpner for dette.
Volmax innfører digitale arbeidsordre, og mekanikerne kan via en app åpne og lukke verkstedportene når de skal inn med et stort kjøretøy. Via store servicetårn kan mekanikeren fylle på olje i alle kvaliteter, spylevæske og diesel, uten å måtte gå langt. Tårnene har også forsyning av trykkluft og eksosavtrekk.
På delelageret har de tatt i bruk et nytt automatlager som går over flere etasjer og som kan romme hele 4.000 artikkelnummer. Dette for en mer effektiv plukking av deler og et automatlager er samtidig arealbesparende.
Arealet på nybygget er kraftig økt fra det gamle. Det gir mulighet til langt flere kundebiler inne på verkstedet samtidig, og det gir helt andre muligheter for en gjennomgang og overlevering av nye biler.
- Og det gir mindre ventetid for kundene, noe som er svært viktig i dagens «just in time» - tenkesett i hele transportbransjen, sier Mørk.
Det har vært om lag et års byggetid for det topp moderne anlegget.
Nytt anlegg Volmax Kongsberg
- Ligger på nye Toppen Næringspark tett inntil E134 like øst for Kongsberg sentrum.
- Tomt: 14.500 m2
- Bebygd areal: 3.200 m2 (det gamle var på 1.790 m2)
- Totalt 8 verkstedløp på inntil 36 meter som inneholder blant annet
- Eget løp for klargjøring av nye biler, samt en adskilt servicehall med vaskemuligheter.
- To løp er for PKK (periodisk kjøretøykontroll) og ADR – reparasjon av biler som frakter farlig gods. Den siste med gassalarm som automatisk åpner portene og igangsetter vifter.
- Ett løp er beregnet på buss og er utstyrt med spesielt løfteutstyr
Anleggets kostnad: Ca 80 mill - Entreprenør POB har bygd anlegget
- Antall ansatte: 22 ansatte, hvorav 2 på salg, 3 på delelager, 13 mekanikere og 4 i administrasjon.
Ny salgssjef
Harald Østhagen er ny salgssjef hos Volmax på Kongsberg. Han tiltrådte 1. oktober i fjor og kom da fra stillingen som selger hos Volvo Truck Center på Hønefoss.
- Det er virkelig gøy å få være med på å ta i bruk et topp moderne anlegg som dette, man blir jo stolt når man tar i mot kunder på dette stedet, sier Harald, som har lang fartstid bak seg i bransjen, både som sjåfør og som befrakter og selger i Postnord.
Han kan fortelle oss at han som ung sjåfør håpet han en gang i fremtiden skulle få prøve seg som lastebilselger.
Da det tidligere lastebilanlegget for Volvo på Kongsberg ble bygget i 1974, var det i følge Volmax Kongsbergs fineste bilanlegg. Den gangen var det Hermod Spiten som bygde og drev Volvo-forhandleren. Familien er i dag medeiere i eierselskapet Cognia som eier Volmax. Cognia er offensive og investerer mye i nye anlegg for tiden. I 2021 tok de i bruk nye anlegg på Hamar, Kongsvinger og Rygge utenfor Moss, og nok et anlegg skal bygges i Grenlandsområdet.
Opphav og kilder: Volmax