23948sdkhjf

Nyetablerte Norsk Tungbilservice i Råde har ambisjon om døgnåpent verksted

Norsk Tungbilservice satser altså stort i anlegget som tidligere huset Volvo i Råde.

TUNG SATSING: Daglig leder Morten Henriksen fra Sarpsborg og styreleder og investor Runar Bakken fra Notodden har jobbet sammen i flere år.

De to grunderne er sikre på at det er et stort behov for et sted som kan tilby alt på ett sted hva angår service og vedlikehold av tungt transportmateriell.

-  I tillegg har vi sett verdien av å kunne hjelpe sjåfør eller bileier med mobile verksted-tjenester, sier Morten Henriksen.

Generasjoner med erfaring

Henriksen har bakgrunn som lastebilsjåfør og mekaniker. Han kom tidlig inn i familiens transportfirma, Einar Henriksen Transport,  som ble etablert av hans oldefar.

Han har kjørt mye lastebil og utdannet seg til tungbilmekaniker og har i dag alle godkjenninger for å drive tungbilverksted. Han var verkstedsjef en årrekke ved TIP Trailer i Vestby.

Gründeren Runar Bakken har transport i årene gjennom flere familiebedrifter og eierskap i aktører i bransjen.

- Vi ser et stort volum i reparasjoner og vedlikehold på tilhengere og påbygg. Vi skal være der for kundene, men vi skal alltid ha så god kapasitet at vi kan å gå på en bil eller henger som kommer uanmeldt med tekniske problemer.

De to tror også at de kan være en leverandør til påbyggerbransjen, at de kan ta klargjøring etc på nytt transportmateriell for disse.

Tre servicebiler

Den nyetablerte bedriften ser på hele Stor-Oslo med øst- og vest-siden av Oslofjorden som sitt markedsområde, i tillegg til Østfold.

- Vi satser stort på servicebiler og starter med tre, hvorav en er en stor lastebil innredet med det meste for å løse små og større oppgaver. Denne skal ha base nord for Oslo og skal kunne dekke alle terminaler og transportsentraler i Oslo-regionen. På den måten kan en sjåfør som f.eks er på vei over fjellet til Oslo og har et problem, kontakte oss og be om hjelp og vi kan løse problemet mens vogntoget losser i Oslo, forteller Henriksen.

En annet viktig poeng er at det er en fordel for sjåføren å få fikset kjøretøyet mens han selv tar sin pålagte hvilepause. Det ønsker det nye verkstedet å legge til rette for.

 De har også investert i en trekkvogn som kan hente kundens hengere for å ta de til Råde for service og vedlikehold, eller for årlig PKK – periodisk kjøretøykontroll.

- Har et firma mange tilhengere, er det litt av en kabal å legge for å få alle til godkjent verksted for slik kontroll i rett tid. Vi kan ta oss av hele logistikken og planlegge og gjennomføre service og kontroll sier Morten Henriksen.

Døgndrift?

Fra start er de 10 mann i bedriften, i løpet av få måneder økes kapasiteten ytterligere på mekanikersiden. De disponerer ni lange verkstedløp i anlegget som er blitt pusset opp og tilpasset.

Det er også bygget et nytt delelager inne i verkstedet, fylt opp med kurante deler og utstyr for transportmateriell. Og det er investert i ny bremseprøver for tunge kjøretøy.

- Vi starter med en fin gjeng som gleder seg til å komme i gang. Vi tar et skritt om gangen, men har klare mål. Fra start holder vi åpent fra 07.00 til 20.00, men ambisjonen, og målet, er å få et så stort kundegrunnlag at vi kan yte service døgnet rundt – 7 dager i uka, forteller Morten.

De tror de skal bygge kapasitet til å utnytte hele verkstedet og mener de da bør ha hele 25 mekanikere for å kunne yte service til alle, alltid.

- Vi har også inngått avtaler som gjør at vi kan levere nye dekk til bil eller henger. Ofte avdekkes dårlige dekk på en PKK-kontroll og da skal kunden slippe å kjøre til et dekkverksted for å få nye dekk. I tillegg blir vi godkjent serviceverksted for Carrier kjøleaggregat og dette innebærer at kundene kan få gjort alt – på ett sted.

Nettverket er nøkkelen

Runar Bakken og Morten Henriksen har en bred kontaktflate i bransjen og er temmelig sikre på at det de nå tilbyr er av interesse for i bransjen. Lokaliseringen er strategisk ved E6 der det hvert døgn passerer mellom 1500 og 2000 tunge kjøretøy.

Ofte blir kontrollerte kjøretøy holdt igjen på Svinesund på grunn av alvorlige feil og de to er sikre på at de skal kunne hjelpe en del transportører ved å sende servicebilen med mekaniker til Svinesund for å reparere de utenlandske bilene som trenger hjelp..

De er også i ferd med å få kontrakt med en stor veihjelpsaktør på kontinentet, som kan henvise sine medlemmer som er i behov av hjelp til verkstedet.

- Det viktigste vi skal gjøre er alltid å si ja til en transportør som dukker opp. Vi skal selvsagt booke opp timer for kunder som kontakter oss, men vi skal alltid ha kapasitet på mekanikere som kan på løs på en bil eller henger som kommer uanmeldt. Dette er viktig for oss, slutter de to ved det nyetablerte Norsk Tungbilservice på Jonsten i Råde like inntil E6.

Opphav og kilder: Pressemelding fra Norsk Tungbilservice

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078