Reisebrevene: Mister X om mat - med erfaring kommer læring
TUNGT PÅ DEN ANDRE SIDEN: Lurer du av og til på hvordan det egentlig er "hos de andre"? Hos de som kommer til Norge med frukt på toakslede biler med moderat utstyrsnivå og enda lavere lønnsnivå? Vår mann X er på saken. Følg "reisebrevene"!
Dette er saken:
Vår mann mister X er ute på sin andre store "tour" fra basen i Alicante, uten at vi følger ham like tett denne fra dag til dag denne gangen. Vi prøver i stedet å trekke ut mer håndfaste erfaringer.
Reisebrev 1 til 4 kan du lese her
Reisebrev 5 til 8 kan du lese her
Reisebrev 9 til 12 kan du lese her
Reisebrevenes mister X kan du lese her
Bedre å koke selv? Med erfaring kommer læring
Etter den første turen til Norge - og med diverse lass på veien hjem - har Mister X tatt seg en tur til kjørekontoret for å kreve bedre planlegging av oppdragene han får.
- Det er helt sikker mange sjåfører som synes det er helt ok å sitte stille når man har fast lønn, men det er ikke meg, humrer han på telefonen på Tungt. - Ikke er det bra for bedriften at bilen står stille, og for en sjåfør er det jo drepende kjedelig.
Den lille skjennepreken på kjørekontoret har gitt resultater, for ute på andre runde er det langt mer action for mister X, med lassing og lossing i søkk og kav og fremføringstider som bare akkurat går.
Slik han liker det altså, men det gir også grobunn for nye aha-opplevelser. Vi siterer:
Jeg skrev til deg tidligere om mitt perspektiv på hvorfor sjåførene lager mat i bilen og tilskrev dette både kultur og kostnad.
Etter den siste og mer «effektive» turen hvor utnyttelse av kjøretid, losse/lastetider og områder jeg har kjørt, har jeg imidlertid fått utvidet det perspektivet kraftig.
La det være sagt, skulle jeg fortsatt med dette ville jeg også skaffet meg propanbrenner, kjeler og stekepanner og fylt bilen med egg, hermetikk poteter og kjøtt.
Første del er pga. manglende tilgang til steder med varm mat. Antall biler på veien kontra parkering er et problem. Det er ofte vanskelig å finne parkering på steder med fasiliteter, spesielt langs motorveiene og i Frankrike spesielt.
Ute på landsbygda, et det meste stengt etter kl 20, og finner du noe som er åpent, er det ikke mulig å parkere.
Om du finner parkering langs en motorvei, er det ofte kun en burgerkjede eller bensinstasjonens utvalg av kalde/ micro måltider, som etter 2 dager med rett i koppen nudler, gjør at selv en svett BigMac er nydelig.
Så når du ser en «stakkar» sitter og rører i gryta ved bilen, vet JEG hvem som har det best der og da… Mat er viktig når man skal yte sitt beste og trives.
Fortsettelse følger!
Hilsen mister X.
Bakgrunnen: 1.feb på mail til redaksjonen: " Hei. Jeg har kommet i den litt uvanlige situasjonen at jeg har fått meg jobb i et spansk transportfirma og skal kjøre mellom Spania og Norge i Spansk bil på Spanske vilkår. Tenker det kan kanskje bli et interessant perspektiv i alle debatter som råder om arbeids- og lønnsvilkår som er påstått så mye dårligere enn i Norge." Det skriver mister X til Tungt.no. Han kjører en Scania R450 4X2 fra 2018 med 521.280 km på telleren ved start, parabel foran, luft bak og enkelt utstyrt. Tralla er en 2020-modell Krone med TK aggregat 2 temp.
Opphav og kilder: Tungt og mister X