Også Daimler trekker seg fra russisk samarbeid
SANKSJONER: Kamaz og Daimler har i over 10 år samarbeidet, blant annet i produksjon av Mercedes Actros. Det samarbeidet fikk seg et kraftig skudd for baugen ved invasjonen av Ukraina som startet i forrige uke.
Tidligere denne uken ble det klart at dette samarbeidet blir ytterligere redusert ved at to av Daimlers toppmenn stiller sine posisjoner i styret i Kamaz i bero.
"Jan Krönig, Head of Strategy at Daimler Truck , and Wolfram Schmid, Head of Product Platforms, will put their mandates at Kamaz on hold with immediate effect" skriver Handelsblatt, med referanse til en talsmann for den tyske lastebilprodusenten.
Men som kollega Jon Winding-Sørensen i yrkesbil.no allerde har påpekt - det står fortsatt intet om dette på Daimler Trucks egen Global mediasite.
Å "miste" det russiske markedet har åpenbart store konsekvenser for alle de tre store lastbilprodusentene (Daimler, Volvo, Scania) som nå har meldt stopp i Russland.