UniCarriers blir historie – videreføres som Mitsubishi
Da Mitsubishi kjøpte UniCarriers i 2015 var mange spent på hvor lenge det relativt ferske varemerket skulle beholdes. Restruktureringen av truckvirksomheten til Mitsubishi tok lengre tid enn forventet, men nå er de siste bitene i det store puslespillet i ferd med å komme på plass.
En av de historiske linjene til UniCarriers strekker seg tilbake til 2002 da Nissan Motor Co. innledet et samarbeid med svenske Atlet som begynte å produsere lagertrucker for Nissan som konsentrerte seg om motvektstrucker. Fem år senere kjøpte det japanske selskapet Atlet og i 2011 ble UniCarriers Group etablert gjennom sammenslåingen av Nissan, Atlet og TCM. I noen år ble de gamle varemerkene beholdt med halehenget «by UniCarriers», men etter hvert ble det bare UniCarriers på de grå truckene. Unntaket var TCM som Brubakken fortsatt fikk selge med sin originale gule farge med ren TCM-logo.
I 2015 ble UniCarriers kjøpt av Mitsubishi, som med sin betydelige og verdensomspennende truckvirksomhet fra før dermed ble sittende med to truckdivisjoner og -organisasjoner. Det resulterte naturlig nok i en betydelig omstrukturering av både organisasjon, selskaper og produksjonsstruktur. Mitsubishi Heavy Industries etablerte Mitsubishi Logisnext Co. Ltd i Japan og under dette kom blant annet Mitsubishi Logisnext Europe som samlet Mitsubishi Caterpillar Forklift Europe (MCFE) og UniCarriers Europe. Et hjemlig resultat av omstruktureringen var at Atlet Norge i 2013 skiftet navn til UniCarriers Norway AS.
Nå frontes Mitsubishi
Søker man opp den norske hjemmesiden for UniCarriers blir nå man møtt av logoen til Mitsubishi Forklift Trucks og informasjon om at UniCarriers Norge nå har skiftet navn til Logisnext Norway. Riktignok ble navneendringen registrert i Brønnøysundregistrene allerede i mai 2020, men i påvente av at den resterende Logisnext-organisasjonen kom på plass er det UniCarriers Norway som inntil nylig ble frontet utad. Den viktigste nyheten på hjemmesiden er likevel det nye merkenavnet Mitsubishi Forklift Trucks. Her får man naturligvis også presentert hele truckprogrammet som nå spenner fra små ledetrucker og opp til 10-tonns diesel motvektstrucker.
Pål Trøa, Country Manager i Logisnext Norway, synes det er positivt at de nå samler seg om en anerkjent merkevare. Det resulterer også i at selskapet kan tilby et større sortiment, blant annet tyngre dieseltrucker. Historisk sett er det imidlertid lagertruckene som vært viktigst for dem. De fleste av disse produseres på den tidligere Atletfabrikken i Mölnlycke utenfor Göteborg og har hatt et godt renommé blant brukere helt siden merket ble introdusert på det norske markedet for 50 år siden.
Med en årlig stabil omsetning på rundt 30 til 35 millioner kroner er Logisnext Norway en relativt liten aktør på det norske truckmarkedet, men Trøa forteller at de nå både håper og forventer å få en større utvikling fremover.
To importører – business as usual
I likhet med Atlet har også Mitsubishi en lang og sterk posisjon på det norske markedet. De første truckene ble tatt inn til Norge av Jæger i Bergen i 1972 og i flere tiår var Mitsubishi blant de største merkene på det norske markedet. Men i 2003 ønsket Jæger å konsentrere seg om bilvirksomheten sin og innledet et samarbeid med AL Maskin som etter hvert helt tok over importen. Kort tid etter at AL Maskin gikk konkurs i 2009 ble Mitsubishi Gaffeltruck Norge etablert, 100 prosent eid av MCFE. Det selskapet gikk ikke videre bra, og for å sikre sin egen virksomhet gikk de to Mitsubishiforhandlerne Seljelid Truckutleie AS i Bergen og Trucktech AS i Fredrikstad sammen om å videreføre importen i det nye selskapet Truckpartner Norge AS. Målt i omsetning har dette selskapet de siste årene vært på nivå med UniCarriers Norway.
Når vi spør Pål Trøa om Truckpartner Norge fortsatt er importør, om Mitsubishi skal fortsette med to importører, eller hva som ligger i kortene fremover, svarer han kontant:
– Ingen kommentar.
Det har imidlertid Vidar Seljelid, daglig leder og nå eneeier av Truckpartner Norge AS:
«Ja, vi er importør og vil fortsette med det. Målet for Mitsubishi er å selge flere trucker og derfor er vi en viktig part fremover også. Vi har vært i samme marked i flere år så dette er business as usual», skriver Seljelid i en sms til tungt.no/logistikk.
Opphav og kilder: Mitsubishi Logisnext Europe, Truckpartner Norge, Logistikk & Ledelse