TM PÅ TUNGT: Artikkelen ble første gang publisert i TransportMagasinet #1-2022.
Haugesunderen Tor Åge Aune er en av mange som har spesialisert seg på frakt av tungt og ukurant gods. Så snart totalvekten passerer normal vogntogvekt, trer derfor en mengde regler og forskrifter inn for å regulere arbeidsdagen hans.
Men ikke alle er like logis...
Intervju med Tor Åge Aune: - Spesialtransporten knebles av byråkrati
Hvorfor må en 22 meter lang tungtrekker med tom maskinsemi innhente dispensasjon for å ferdes på de samme veiene som tømmervogntog og 25,25 kjører fritt? Det er et av mange spørsmål Tor Åge Aune (52) stiller i dette intervjuet.
7
Bilder
Hvis Tor Åge Aune løfter siste aksel på hengeren, er dette vogntoget 22 meter. Da slår den generelle dispensasjonen inn og han kan kjøre med tom bil, vel å merke på ukedagene, uten å søke dispensasjon. Med den siste akslingen nede, måler han 23,5 meter. Da må han søke dispensasjon også om han er tom, og selv om han er nesten to meter kortere enn modulvogntog som tillates på samme veistrekning. – Hvorfor en slik forskjell? Vi snakker om et foreldet regelverk her, slik jeg ser det, mener han.
Vil du ha tilgang til alt?
Prøveabonnement
Ingen bindingstid eller kortopplysninger kreves.
Prøv det nå
Kjøp et abonnement
Utforsk abonnementsløsningene våre og velg den som passer dine behov.
Velg ditt abonnement