Nye Veier mener de har tatt hensyn til klimarisiko
KLIMARISIKO I VEIPLANLEGGING: Nye Veier menner også at verktøyet blir spesielt viktig i tidligfase av vei- og baneplanlegging.
– Målet med analysen var å raskt gi viktige opplysninger om ulike naturfarer som finnes i Nye Veiers planområder, sier direktør for planlegging og drift, Finn Aasmund Hobbesland.
Han mener Nye Veiers analyse har gitt nyttig kunnskap om et tema som vil bli viktigere i årene som kommer.
1,8 milliarder 2020-kroner
– Vi kan forvente flere typer klimaendringer, som er relevante for oss som veiselskap. Høyere temperaturer og mer nedbør, økt flomfrekvens og økt hyppighet av jord- og flomskred er noe av det som nevnes.
Med rapporten har vi nå en metodikk som lar oss identifisere de ulike risikoene, og gjøre analyser som hjelper oss å prioritere tiltak. Vi estimerer tiltakskostnadene til 1,8 milliarder 2020-kroner, opplyser Hobbesland.
Tungt firkløver med
I prosjektet har Norsk Geologisk Institutt (NGI) vært kontraktspartner, i tillegg til bidrag fra HydroTeam (hydrologi), Kjeller vindteknikk og PwC (samfunnssikkerhet).
Oppdragsleder for prosjektet har vært Anders Solheim, for noen kjent fra de første nyhetssendingene etter Gjerdrum-raset, hvor han var hyppig intervjuet.
Opphav og kilder: Nye Veier