Tøff lastebillogistikk: ASCO fikser baseoperasjonene
Målsettingen er å redusere tidsbruken for lastebiler på forsyningsbasene med opptil 80 prosent og liggetiden for fartøyene ved kai med 20 prosent. som vil gi både mindre støy og reduserte utslipp.
ASCO Group er et internasjonalt logistikkselskap innenfor olje og gass med hovedkontor i Aberdeen og med operasjoner i en rekke land. ASCO Norge AS ble etablert i 1994 og foruten hovedbasen i Tananger opererer selskapet baser i Farsund, Kristiansund, Sandnessjøen og Hammerfest.
– Vi mener selv å være blant verdens beste til å drive manuelle logistikkoperasjoner. Nå putter vi dette inn en digital plattform som samler alle data i et operasjonelt dashboard og bruker AI til å forutse og optimalisere prosesser, sier Roy Arne Rygh (bildet), Supply Chain Manager i ASCO Norge.
Både operative og administrative løsninger
FourPro Solutions AS er et norsk digitaliseringsselskap som ble etablert i 2019 og som hevdes å ha svært erfarne utviklere. I en pressemelding opplyser selskapet at leveransen til ASCO Norge består av både operative (apper og teknisk utstyr) og administrative løsninger (dashboards, operative moduler), hvor miljø, sikkerhet og det operative hele tiden har vært prioritert. Samtidig som det å kontekstualisere data fra omkringliggende systemer har gjort det mulig å se alle behovene samlet.
Samarbeidet mellom de to selskapene har pågått siden april 2020 og Rygh opplyser at de nå er kommet dit at de vil rulle ut systemet til alle ASCOs supplybaser i løpet av inneværende år.
– Prosjektet har vist verdien av å sette sammen operativt faglig dyktige mennesker fra ASCO med et erfarent og dyktig utviklerteam fra FourPro, hvor man hele tiden har spilt hverandre gode ved å jobbe sammen som et team, sier Ove Johan Skants, daglig leder i FourPro Solutions.
Også Rygh er fornøyd med samarbeidet han mener fløt godt helt fra start.
– FourPro har god logistikkforståelse, i tillegg til teknologiforståelsen og utviklerkompetansen. Det gjør at vi kan ha gode diskusjoner rundt hva vi ønsker å oppnå, sier han.
Hurtigere leveranser til oljeplattformene
Fokuset på prosjektet har hele tiden vært å effektivisere havnene og gjøre dem mer miljøvennlige.
– Havnene vi opererer på vil bli mer effektive og vi vil bruke kortere tid i operasjoner. Alle maskiner og fartøy vil bruke mindre tid, og materiell og annet kan leveres hurtigere til oljeplattformene, sier Rygh.
Han legger til at den nye løsningen også gir mulighet for å kunne spore all vareflyt fra leverandør til rigg i sanntid. Selv om slik sporing er helt vanlig i andre vareflyter opplyser Rygh at det er nytt for olje og gass. Han påpeker at muligheten for å sette denne informasjonen i system, dele den med ulike aktører og optimalisere prosesser basert på data gir store muligheter.
Tolker data med maskinlæring
FourPro opplyser at det nå jobbes med integrasjoner opp mot de ulike transportørene slik at alle data om vareflyt kommer inn i systemet. Ved hjelp av maskinlæring kan systemet også tolke dataene, forutse mønstre og komme med anbefalinger.
Dashboardet er operativt slik at man kan klikke og utføre handlinger direkte fra dette. Ved hjelp av toveisintegrasjoner vil handlingene reflekteres i eventuelle andre systemer. Tilgangsstyring gjør at man har kontroll på hvilke aktører som ser hvilke data og hvilke handlinger som kan utfører.
– Leverandør og operatør jobber i ulike systemer som gjør samhandling på tvers utfordrende. Vi har muliggjort samhandlingen på en bedre måte gjennom datadeling på tvers av systemer, hvorav løsningen til Fourpro tolker og presenterer data på oversiktlig måte for brukeren, avslutter Roy Arne Rygh.
Opphav og kilder: FourPro Solutions