Hevder de sparer milliarder på veg-bane-kobling mellom Arna og Stanghelle
TUNGE SYNERGIER? - Gjennom detaljplanleggingen har vi kommet frem til synergien ligger på dette nivået, sier prosjektleder for planleggingsfasen Gunnar Søderholm i Statens vegvesen i en pressemelding.
Innsparingen skjer ved at veg og bane bygges parallelt med felles rømmingssystem, felles tekniske anlegg, felles byggherreorganisasjon og felles kontrakter.
Prosjektet består for det meste av lange tunneler, der ny E16 og jernbane utgjør henholdsvis 29 og 28 kilometer. Megaprosjekt har en totalkostnad på rundt 27 milliarder kroner.
Bane NOR og Statens vegvesen har også opprettet en felles byggherreorganisasjon. – Vi jobber som en organisasjon i dette prosjektet, og slipper to organisasjoner med dobbeltfunksjoner. I tillegg lærer vi av hverandre.
Det er likevel selve utbyggingen av veg og bane parallelt fra Arna til Helle som gir de største innsparingene.
– Vi utnytter potensialet som ligger der med felles rømmingssystem. I tillegg bygges veg- og banetunnelene i felles entrepriser.
Fremover er det viktig for prosjektet at de statlige midlene for både veg og bane blir kanalisert direkte til Statens vegvesen som leder prosjektet.
Opphav og kilder: Statens vegvesen pressemelding