23948sdkhjf

Første DAF XG+ på norske skilter

7. mars ble den registrert. Nå er Patrik Andrè Jensen ute og nyter livet i drømmebilen.

TUNGT PLUSS: Aller først ut med ny DAF XG+ ble altså Egil Nicolaysen Transport AS i Råde.

– Det var veldig stort og spesielt å få den aller første XG+ på norske skilter, innrømmer han og legger til at det også første gang han får ny bil i løpet av karrieren. Mye å ta inn over seg, med andre ord.

At bileier i tillegg har spandert opptrekt hytte på unggutten, bremser ikke akkurat smilet som brer seg under capsen. Patrik trives om dagen, ingen tvil om det.

- Jeg er egentlig Scaniagutt, men etter at jeg flyttet inn i denne, vet jeg ikke om det er så mye som henger igjen. Her får jeg til og med rattet helt ned i fanget. Det har skjedd veldig mye fra XF106 og til denne. Det er et helt nytt design både utvendig og innvendig.

- Personlig har jeg i løpet av de første dagene satt mest pris på rattjusteringen, den store kontorskuffen under dashbordet og stillheten som er i denne hytta. Kjøreopplevelsen er helt enorm, fastslår han.

Hyttemodellen XG (Extra Gigantic) er i forhold til en XF-hytte utvidet med 16 cm i forkant og 33 cm i bakkant. På XG+ er i tillegg taket hevet for å gi plass til en innvendig ståhøyde på voksne 2,22 meter.

Og med det har de lansert markedets romsligste lastebilhytte, på hele 12,5 m3.

Alt dette ble altså mulig etter at EU endret på regelverket, for å imøtekomme mer aerodynamiske lastebiler. Innvendig kjenner vi likevel igjen de tre skapene over frontruten, men dashbordet er lavere enn man er vant med fra DAFs tidligere modeller.

– Nå slipper jeg å ha dashbordet oppunder haka. Jeg føler litt at jeg sitter på utstilling i forhold til i XF106, innrømmer Patrik.

Det er Glomma Papp som styrer denne semien gjennom uken og sender Patrik og kollegene over hele Sør-Norge etter behov. På en av sine første arbeidsdager i ny XG+ inviterte Patrik TransportMagasinet med på tur.

Hvordan det var å kjøre XG+ i Norge kan du derfor lese alt om i aprilutgaven.

Opphav og kilder: TransportMagasinet #3-2022

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.043