Retro: Scania lettet på sløret
JUNI 1995: Scania hadde startet feltprøver med et par biltyper som ville inngå i en ny generasjon lastebiler fra den svenske produsenten.
Med feltprøvene var produsenten inne i siste fase før de nye modellene skulle lanseres på markedet.
– Ettersom kundene forventer at Scania leder den tekniske utviklingen hva gjelder kjøretøyets produktivitet, driftsøkonomi og miljøegenskaper, vil vi innhente ytterligere erfaringer fra dem selv. Slike feltprøver gir oss også erfaring på hvor stort service- og vedlikeholdsbehovet er på nye produkter. Uansett hvor realistiske våre egne utprøvninger er, kan man aldri simulere samtlige situasjoner et kjøretøy i daglig drift kommer opp i, konstaterte Lars Gardell, ansvarlig for chassis- og hytteutvikling
Temmelig uvanlig til den gang å være offentliggjorde Scania samtidig bilder av ikke-kamuflerte biler.
Få måneder senere, nærmere bestemt den 16. oktober 1995, deltok vi på et stort internasjonalt pressearrangement i Södertälje hvor Scania lanserte den helt nye 4-serien.
Andre saker fra Logistikk & Ledelse nr. 6/7-1995:
Kraft og styrke i 85 år
Med røtter tilbake til 1910 da ingeniør Francis Sønnichsen etablerte en elektrisk forretning i Kristiania, markerte Tudor Sønnak sitt 85-årsjubileum. Virksomheten i Horten hadde produsert ubåt-batterier siden 1922 og hadde svært høy teknisk kompetanse som bidro til å gi selskapet et teknologisk forsprang til konkurrentene. Markedsdirektør Arve Nicolaisen presenterte er regnestykke der en elektrisk, en diesel- og en propantruck i 1,5-tonns klassen ble sammenlignet. Og gjett hvilken som hadde de laveste totalkostnadene?
Et lite stortruck-kupp i Småland
Etter mer enn 20 år i Kalmar LMV hadde markedsdirektør Olle Österlund gått lei og takket ja til å bli adm. direktør for stortruckprodusenten Silverdalens Mekaniska Verkstad, bedre kjent som SMV. Har var ikke snauere enn at han tok med seg hele åtte andre sentralt plasserte kollegaer, inkludert teknisk sjef Nils-Olof Larsson som hadde vært helt sentral i Kalmars utviklingsarbeid gjennom to tiår og som Olle mente var verdens beste konstruktør av tunge trucker.
Vi besøkte SMV i Småland i forbindelse med at de hadde lansert sin første reachstacker. Ikke uventet hevdet herr Larsson at den var langt bedre enn hovedkonkurrentens – som han altså kjente godt fra før.
Tollpost-Globe var i ferd med å samle og koordinere innkjøpene for de mange hundre bileierne som var fast tilknyttet selskapet.
Målet var å tegne rammeavtaler med to lastebilimportører, og totalt ville det være snakk om leveranser av rundt 100 biler per år til en verdi av omlag 45 millioner kroner.
Markedsdirektør Gunnar Stokke i Tollpost-Globe opplyste at den enkelte bileier ville stå fritt til å benytte seg av innkjøpsavtalen, men med tilbud om opptil 20 prosent reduksjon av innkjøps- og finansieringskostnadene regnet Stokke med at de fleste ville la eventuell lojalitet til et annet lastebilmerke vike til fordel for rimeligere biler.
Stokke så ikke bort fra at neste skritt i innkjøpsstrategien ville være en full koordinering og samordning av bilinnkjøpene med alle de nordiske selskapene som Tollpost hadde et nært samarbeid med. Det ville i så fall dreie seg om flere tusen biler.
Stena Line økte kapasiteten
En formidabel vekst av eksporten fra Skandinavia hadde medført at fergerederiene hadde fått kapasitetsproblemer på trafikken til kontinentet. For å bøte på dette hadde Stena Line investert i økt tonnasje med ro/ro-skipet Stena Searider, opprinnelig bygget i 1969, men senere både ombygget og forlenget, senest samme år.
Fartøyet ble satt i trafikk på linjen mellom Göteborg og Kiel og var det største i rederiets flåte med en kapasitet på 2.400 trailermeter og 750 meter med jernbanespor. Skipet hadde plass til 150 passasjerer i 52 lugarer.