Mærsk kjøper 110 elektriske snutebiler fra Volvo
TUNGT OG FOSSILFRITT: Det er Performance Team, som er en del av Mærsk-gruppen som bestiller, og kommer på toppen av en ordre på 16 biler fra før.
Volvo melder at de første bilene vil være i drift i andre kvartal 2022, og at alle 126 bilene er planlagt levert innen første kvartal 2023.
– Volvo fortsetter samarbeidet med Mærsk om bærekraftsmålene de har satt for flåten, sier Peter Voorhoeve, administrerende direktør for Volvo Trucks i Nord-Amerika.
Lastebilene skal gå i California med et vidt spekter transportoppdrag, inkludert transport ut fra havner og distribusjonsruter fra sentrallagre.
VNR Electric kommer i to batteriversjoner, den største har inntil 440 km rekkevidde og en batterikapasitet på 565 kWh.
Bilen kan lade 80 prosent på 90 minutter med 6 batteripakker. Den produseres ved Volvo Trucks fabrikk i New River Valley i Virginia, som produserer alle Volvo lastebiler i Nord-Amerika.
– Vi er fast bestemte på å lede an i det elektriske skiftet i transportsektoren. Volumene er foreløpig lave, men vi ser en raskt voksende interesse i Europa, Nord-Amerika og også andre deler av verden. I 2021 sikret vi ordre, inkludert intensjonsavtaler, på mer enn 1100 lastebiler i over 20 land. Det er tydelig blitt en viktig konkurransefordel å kunne tilby elektrisk, null-utslippstransport, tilføyer Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.
I Europa angir Volvo Trucks selv at de innen elektriske lastebiler nådde en markedsandel på 42 prosent i 2021
Opphav og kilder: Pressemelding fra Volvo