ATS overende - den største transportkonkursen på svært lenge
TUNG KONKURS: Med en omsetning på over 300 millioner kroner i 2020 (siste godkjente regnskap), er Auto Transport Service AS en av de største bedriftene innen Godstransport på vei.
Når et selskap melder oppbud, betyr det at det ikke lenger har midler til å betale løpende utgifter.
På Tungts liste over de 2634 største godsselskapene i Norge i 2020, rangerer Auto Transport Service på 12. plass. I Viken fylke er bedriften 4. størst.
Minus i flere år
Bedriften har ligget på nivået pluss minus 300 millioner i omsetning siden 2012. Frem til og med 2017 har regnskapene også vist hyggelige plusstall.
Fra 2018 begynte imidlertid smalere tider for bedriften, med nullresultat det året - og 3,5 millioner i minus i både 2019 og 2020.
Til Drammens Tidende sier bobestyrer Lene Langset at bedriften nå har minst 47 biler fordelt jevnt utover landet og like under 200 ansatte.
ATS er eid av Ojt Group, som i praksis er eid av Erik Knutstad og Øivind Johansen med 40 prosent hver.
Konkurser i denne størrelsesorden gir selvsagt også store utfordringer for kundene, som i dette tilfellet i stor grad er den norske bilbransjen - og derigjennom alminnelige norske bilkjøpere.
Bostyret håper å få andre til å overta virksomheten så raskt som mulig. En mulighet er at boet driver selskapet videre i egen regi i en kortere periode, men det vil kreve garantier for å sikre eventuell drift.
Bilimportørene i hektiske møter
Ifølge nettstedet Motor.no satt representanter for flere av de største bilimportørene i møter utover ettermiddagen og kvelden allerede i går onsdag, uten å kunne gi oppklarende beskjeder.
Til DT sier bobestyrer at bilene som står rundt i landet får beskjed om å kjøre hjem, selv om de har last med biler. - Med mindre vi får garantier som sikrer videre transport.
Markedet for biltransport er både stort og litt spesielt, da transportmateriellet ikke åpner for transport av særlig annet gods.
Bransjen er også preget av konsolideringer i nyere tid - dessuten at pandemi og halvledermangel og andre utfordringer har satt kundene, den norske bilbransjen, på betydelige prøver de siste årene.
Tungt har vært i kontakt med bedriften, foreløpig uten å få kommentar.
Opphav og kilder: Konkursregisteret