Implenia fikk den første i Norge
Dette er egentlig en ren piggemaskin bygget av CEES i Malmø, bestilt av Implenia, forteller Kim Nymo i Volvo Maskin. Men det er alt annet enn en standard bestilling som Implenia la inn i 2021.
For det første er de fleste piggemaskinene bygget på hjulgravere, dette er en Volvo EC250EL beltegående maskin. Den ble bygget om til scaler (tunnelpigger) med hevbar hytte og det vanlige beskyttelsesutstyret for en piggemaskin. Men i tillegg ble den bestilt for å kunne kjøres på strøm på stuff i tunnelen.
Første levert i Norge: Beltegående piggemaskin bygget på Volvo EC250EL i hybridversjon med steg V-diesel og 1000-volts anlegg. Foto: Volvo Maskin
Diesel + 1000 volt
Det betyr at den i tillegg til en steg V dieselmotor, har fått el-anlegg som går på 1000 volt, det samme som tunnelmaskiner går på. Der motvekta vanligvis er, skjuler det seg en elmotor på 120 kilowatt sammen med sikringsskap osv og den er bestilt med 120 meter kabel.
- Det er den første bestilte og den første vi har levert i Norge, bekrefter Nymo.
En kostbar løsning selvsagt, for i utgangspunktet tas en fabrikkferdig Volvo EC250EL som sendes til ombygging hos CEES (tidligere CEDE). I tillegg kommer det elektriske oppsettet i, som ble gjort for første gang på denne.
- Da blir det mye utvikling og ingeniørtimer ekstra, forteller Nymo.
Tyngre og mer stabil
- Inntil dette har vi brukt hjulgravere som piggemaskiner, som Volvo EW220, mest på grunn av rask forflytning til og fra og ved vekseldrift på to stuffer, forteller Knut Thoresen, maskinsjef i Implenia Norge.
På tunneldrift i Norge er man allerede langt på vei elektrifiserte, med unntak av piggemaskinene. Mest på grunn av mobiliteten.
Å kjøre piggemaskinen frem til stuff på diesel eller biodiesel, for så å produsere på strøm via kabel kan være løsningen på enkelte prosjekter, forteller Knut W. Thoresen, maskinsjef i Implenia Norge. Foto: Implenia
På enkelte prosjekt er det ikke vekseldrift og da trenger ikke piggemaskinen kjøre så mye. Da er beltegraver mer aktuelt. De gikk til anskaffelse av en slik for et par år siden, men det var ikke hybrid. I forhold til hjulgraver blir den litt tyngre og mer stabil, noe som må veies opp mot flyttbarheten.
Fradrag på konkurransesum
Den diesel-elektriske hybriden er Norges første, og ikke overraskende er det en dyr investering, men man får pluss for hybridløsning i anskaffelsene. At den forflyttes på biodiesel eller diesel og produserer på strøm, med fordeling 15 prosent egen fremdrift og 85 prosent elektrisk produksjon, er en typisk ordning man tillater i kontraktene.
- Det vil si at vi kan få fradrag på konkurransesummen i forhold til prisen vi egentlig skriver kontrakt på, forklarer Thoresen.
Eventuelt kan må få høyere enhetspriser på el-maskiner til konkrete oppgaver i anbudene. Implenia Norge er definert som "front-runner" på bærekraft og elektrifisering i Implenia-gruppen. Dermed får de også anledning til å gjøre slike anskaffelser, litt for å gå opp løypa for Sverige og Europa.
Den belter seg inn til stuff på diesel, så kobles den til strøm. Foto: Volvo Maskin
Mot harmonering
- Hver eneste anbudsrunde er det litt ulike retningslinjer på dette og byggherrer som BaneNor, Statens Vegvesen, Nye Veier og Oslo kommune har forskjellige regler som i tillegg stadig endrer seg, men det nærmer seg en harmonering, forteller Thoresen.
Maskinen går nå på Fornebu-prosjektet til Implenia, her er ikke stuff så langt inn og maskinen er tenkt å belte maks 400 - 500 meter ut til verkstedet noen få ganger. Som regel beltes den en kortere avstand og settes i en nisje hvor det er trygt under sprenging.
For å komme seg helt bort fra diesel tror han likevel den eneste løsningen er brenselcelleteknologi, men det er et stykke fram fortsatt.
- Jeg ser for meg de største maskinene bør komme med en hybrid brenselcelle-løsning, batteri blir for tungvint, kommenterer han.
Og det kommer nok til å bli lastet en del med diesel en stund til tror Knut Thoresen.