23948sdkhjf

Sjåfør beordret på veien med fullastet skadet vogntog

Sjåføren var på sykehus og vogntoget skadet etter kollisjon. Transportfirma krevde at lasten skulle frem.

TUNGT OG TRAFIKKFARLIG: En oppmerksom portvakt på papirfabrikken på Ranheim varslet i går Statens Vegvesen og politiet om et vogntog i svært dårlig forfatning. Vogntoget hadde kjørt av veien før påske og fått store skader, men var likevel på veien.

- Jeg har aldri sett noe så ille, sier kontrolleder Morten Frantzen i Statens vegvesen.

Det var i bakkene ved Storlien langs E14 i Sverige hvor det utenlandske vogntoget fikk trøbbel før påske. Det klarte ikke å stoppe for et vogntog som stod stille i veien, og resultatet ble en kollisjon. Viking Stjørdal tok jobben med å berge vogntoget.

- Etter ulykken forklarte jeg det utenlandske transportselskapet på telefon at det var store skader på kjøretøyet, og at det var behov for reperasjoner, sier bilberger John Einar Guldbrandsen fra Viking.

Han berget vogntoget til en egnet plass i Stjørdal, syv mil vest for Storlien. Der stod vogntoget gjennom påsken, i påvente av reprasjon og mens sjåføren var på sykehus.

Lufttanker og batteri var stroppet fast som en provisorisk løsning. Foto: Statens vegvesen

Hva som så har skjedd er litt uklart, men sjåføren skal ha fått beskjed fra sin arbeidsgiver om å hente vogntoget og levere lasset. Første dag etter påske kjørte sjåføren videre til Trondheim. Regningen for bilbergingen var gjort opp, men kjøretøyet var ikke i stand til å være på veien.

Papirer og skilt inndratt

Vogntoget var fullastet med papir og totalvekten nær 50 tonn. De tre milene fra Stjørdal til Trondheim ble kjørt med blant annet nødløsning på bremsene.

- Hadde noen av de provisoriske luftslangene som var laget for å få av bremsene, hoppet av på motorveien mellom Stjørdal og Ranheim, ville nødbremsen ha gått på. Da kunne det ha gått meget galt, sier Frantzen.

Skadene på vogntoget

  • Punktert drivhjul.
  • Rammeskjev semitrailer.
  • Knust høyre front stroppet sammen.
  • Stroppet opp løse lufttanker til bremser, og kun nødløsning for berging med luftslanger til bremsene.
  • Stroppet opp batteri.

- Da vi fikk varselet fra fabrikken i Ranheim reiste vi med en gang for å få tak i vogntoget. Politiet var på plass før oss, men vi tok over og fulgte vogntoget til nærmeste MAN-verksted. Der inndro vi papirer og skilt på både bil og semitrailer. Fører og firma er informert om at kjøretøyene ikke får gå ut på veien før det er reparert i trafikksikker tilstand, sier Frantzen.

Han snakket med transportfirmaet og forklarte at vogntoget ble bragt inn til MAN-verkstedet.

- Tralla er det nok ikke noe håp for, men trekkeren kan repareres eller hentes. Den kan ikke gå på veien slik den er nå, sier Frantzen.

Ingen gebyr eller anmeldelse

Varslerne på Ranheim er del av Trygg trailer hos Statens vegvesen, og har tidligere varslet vegvesenet om lignende tilfeller. Frantzen sier at han ikke har sett noe som dette her før.

- Det var bare flaks at vi klarte å få tak i dette vogntoget og stoppe det. Når det fra Viking vurderes som ubrukelig, så skal det hvertfall ikke gå langs veien, sier han.

Rammeskjev semitrailer. Foto: Statens vegvesen

Opphav og kilder: Tungt.no, Statens vegvesen

KLIKK for alle artikler i Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen (1)
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062