23948sdkhjf

PostNord Q1: Færre pakker ga dramatisk nedgang i resultatet

I første kvartal sank driftsresultatet til PostNord Group med hele 89 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. – Det reduserte resultatet skyldes først og fremst en kraftig nedgang i pakkevolumer, fastslår konsernsjef Annemarie Gardshol.

Driftsresultatet til PostNord Norge sank i samme periode med nær 67 prosent. Foruten nedgangen i pakkevolumene skyldes det engangseffekter tilknyttet oppstart av ny terminal i Bergen og et ekstraordinært høyt sykefravær.

PostNord Group fikk i første kvartal en nettoomsetning på MSEK 9.772, en nedgang på 6 prosent sammenlignet med samme periode i fjor (10.187). Driftsresultatet (EBIT) i samme periode endte på MSEK 98, en nedgang på hele 89 prosent (MSEK 878).

– Det reduserte resultatet skyldes først og fremst en kraftig nedgang i pakkevolumer tilsvarende 10 prosent, opplyser konsernsjef Annemarie Gardshol i en pressemelding. – Samtidig som det selvfølgelig er gledelig at pandemirestriksjonene ble fjernet på de nordiske markedene i løpet av kvartalet, konstaterer vi utfordringer med å tilpasse kapasiteten tilstrekkelig raskt for å møte den kraftige volumnedgangen som dette har medført. Vi har sett en endret forbrukeratferd siden pandemirestriksjonene ble fjernet, der butikkhandelen har fått et oppsving på bekostning av netthandelen. I tillegg har mange valgt å bruke penger på reiser og fornøyelser, sier hun.

Stor nedgang også i Norge

PostNord Norge hadde i første kvartal inntekter på MNOK 1.235, en svak økning på 1,8 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Driftsresultatet på MNOK 11 er en nedgang på nær 67 prosent sammenlignet med samme periode i fjor (MNOK 33).

I første kvartal sank B2C-pakkevolumene med minus 7 prosent, samtidig med at B2B-pakkevolumene vokste med 19 prosent. Samlet sett hadde PostNord Norge i første kvartal en negativ volumutvikling på ca. 6 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Robin Olsen, adm. direktør i PostNord AS, forklarer volumnedgangen med at samfunnet har åpnet mer opp, hvor folk igjen tar i bruk fysiske butikker og kjøpesentre fremfor å handle på nett.

– I tillegg ble resultatet påvirket negativt av engangseffekter grunnet oppstart av ny terminal i Bergen og et ekstraordinært høyt sykefravær på grunn av den generelle smittesituasjonen i samfunnet, sier Olsen.

Nye terminaler i Bergen, Drammen og Kristiansand

Tross den negativ volumutviklingen i første kvartal mener PostNord at det ikke er tvil om at pandemien har endret nordmenns netthandelsvaner.

– Derfor investerer PostNord i nye terminaler, utvikler smartere løsninger og forsterker tilbudet innen både butikk- og hjemleveringstjenester, opplyser Olsen, som legger til at selskapet i løpet av året vil utplassere totalt 3.000 pakkeautomater i Norge.

Terminalen på Lyseparken i Bergen hadde sin første produksjonsdag i slutten av februar tidligere i år og når sorteringsanlegg og ny vei er ferdigstilt i løpet av høsten mener Olsen at den kommer til å bli en av de beste terminalene i Norge. Da vil det kun være 15 minutter til Bergen sentrum med bil, mot dagens 45 minutter.

I Hanekleiva rett sør for Drammen vil PostNord i september ta i bruk en ny logistikkterminal på over 15.000 kvadratmeter over to plan og som vil ha en sorteringskapasitet på rundt 14.500 pakker i timen.

– I Kristiansand vil vi også få en helt ny lokasjon. Disse tre terminalene vil være med på å bidra til at vi tredobler vår kapasitet innen 2025, sier Olsen.

Opphav og kilder: PostNord

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078