Lindes nye trekktrucker: Bredere utvalg og høyere kapasitet
Bortsett fra farge, logo og enkelte karosserielementer er Linde P120-P350 og Linde W20-W30 identiske med tauetraktorene og plattformtruckene som STILL lanserte tidligere i år. Forklaringen på det er at begge truckprodusentene er en del av KION Group.
Til tross for beskjedne utvendige mål er elektriske tauetraktorer ekstremt kraftige og benyttes til for eksempel å trekke tunge tilhengere over lengre avstander i blant annet industribedrifter, på sykehus eller bagasje på flyplasser. God kjørekomfort for førere samt rask og sikker godshåndtering er de dominerende kravene som stilles til denne kjøretøyklassen, opplyser Linde. Her i landet leverte den norske Lindeimportøren Hesselberg Truck blant annet et større antall slike til SAS Ground Handling for noen år siden.
Til tross for beskjedne utvendige mål er elektriske tauetraktorer ekstremt kraftige og benyttes til for eksempel å trekke tunge tilhengere over lengre avstander i blant annet industribedrifter, på sykehus eller bagasje på flyplasser. Foto: Linde
Større produktbredde
Mens Linde til nå kun har tilbudt en elektrisk tauetraktor med kapasitet på 25 tonn, består den nye generasjonen av en hel serie med tauekapasiteter på henholdsvis 12, 18, 25, 30 og 35 tonn (P120 til P350). I likhet med den utgående modellen vil den nye P250 bli tilbudt med både kort og lang akselavstand.
Med den nye generasjonen er også utvalget av plattformtrucker blitt utvidet. Til nå har Linde tilbudt W20 som har en kapasitet på 2 tonn nyttelast på plattformen eller 4,5 tonns slepekapasitet. Den nye generasjonen består også av W30 som kan laste 3 tonn på plattformen og ikke minst er slepekapasiteten 6 tonn på begge modeller.
Kraftige drivmotorer og sikker kjøring i nedover
Alle modellene i begge de nye seriene kan leveres med 80 volts bly-/syre- eller Li-Ion-batterier og er utstyrt med to drivmotorer på 10,5 kW. Ifølge Linde skal dette sikre høye ytelser både ved kjøring i stigninger og over lange avstander. Maks kjørehastighet er oppgitt til 25 km/t (P350 uten last).
For å forhindre utilsiktet fartsøkning i skrånende terreng eller på ramper, kan føreren aktivere den automatiske hastighetsreduksjonen (Gradient assist) ved å trykke på en knapp. Annet sikkerhetsutstyr inkluderer beskyttelsesgitter for bakruten, nødstoppbrytere på høyre og venstre side bak på kjøretøyet, et solid metallskjold foran på kjøretøyet, doble sidespeil på dørene og lysløsninger som Linde BlueSpot. Truckene kan heller ikke kjøres før de elektronisk overvåkede dørene er lukket.
Bedre ergonomi og komfort
I likhet med STILL fremhever også Linde forbedret ergonomi, komfort og sikkerhet. Den romslige kabinen med bred, sklisikker inngang, stort display, komfortable seter, klimaanlegg samt mange andre utstyrsfunksjoner, skal bidra til et godt arbeidsmiljø for føreren. Det helfjærede og fulldempede chassiset hevdes å sikre kjøreglede og større vindusflater bidrar til god sikt i alle retninger.
Sandra Karras, Product Manager Warehouse Technology i Linde Material Handling, hevder i en pressemelding at begge seriene både er svært enkle og sikre å manøvrere. Hun fremhever også det helkapslede, vedlikeholds- og slitasjefrie bremsesystemet som en spesielt servicevennlig funksjon som reduserer vedlikeholdsutgiftene. Sist, men ikke minst, mener hun at det større utvalget av modeller og utstyrsalternativer gir økonomiske fordeler ved at man unngår overdimensjonering, samtidig som at høy ytelse er tilgjengelig når det er nødvendig.
Opphav og kilder: Linde