23948sdkhjf

JCB lanserer ny førerhytte til Fastrac

iCON-prosjektet er egentlig en oppgradering av Fastrac og har tatt for seg de tre punktene føreropplevelse, integrering av isobus og GPS i tillegg til oppdatert kjørekomfort.

Det ser lekkert ut, de nye detaljene i den oppgraderte Fastrac-hytta: Det første man legger merke til er kanskje det nye Icon-armlenet som skal være mer ergonomisk og lettere å stille inn. Det er laget av aluminium og plast.

Hovedstyrespak er fornyet med fem knapper og til høyre for den står den nye aux-spaken med fire knapper.

Enklere med integrert isobus

Den nye HD-skjermen er montert på selve armlenet og kan styres ved å berøre skjermen eller med egne rytere om fingrene din rett og slett er for møkkete. Skjermen kan nå roteres rundt armlene til siden. Det nye oppsettet og utseende på skjermen skal friste nye brukere, samtidig som erfarne førere vil kjenne det igjen. Kanskje det viktigste for jordbruket er at isobus-systemet nå er fullintegrert i skjermen i tillegg til GPS.

Til Norge i mai

Rosendal Maskin har lagt inn fabrikkordre på både 4220 og 8330 Icon som kommer ut over året så snart produksjon er i full gang. Det blir demo/visningstraktor av 4220 Icon Nordic Edition som kommer til importøren i løpet av Mai.

- Den første 4220 Icon er allerede solgt til kunde i Sunnfjord for levering august-september i år og interessen er stor for nyheten, sier Øystein Baraas salgs ansvarlig JCB AG Line hos Rosendal Maskin.

Slipper lokale tilpasninger

- Vi ser att mye av det nye passer den Norske entreprenøren som for eksempel bruker traktor i snø rydding osv. Da slipper vi lokale tilpasninger blant annet på styring av plog i front.

 - Samtidig er jo dette en oppgradering for att vi skal ha en moderne traktor til landbruket, der skjerm og software er tilpasset bruk av isobus og GPS.

Syv-tommers instrumentpanel

Dashbordet er erstattet med en LCD-skjerm på syv tommer som viser hastighet, turtall, drivstoff, luft og temperaturnivåer.

Det nye førersetet er nå ventilert og oppvarmet. På tross av den nye skjermen kan det fortsatt roteres 10 grader til venstre og 50 grader til høyre takket være et redesign av B-stolpen.

I stedet for luftstyrt håndbrekk på B-stolpen har man nå tatt i bruk en elektronisk bryter som dras opp for å aktiveres. For å løse det ut må bremsepedalen trykkes ned samtidig som bryteren trykkes ned. Om fører forlater setet går det automatisk på, det samme om man skrur av tenningen.

Andre oppgraderinger:

 Dørene har fått ny ramme, hengsler, glass og ny plassering av håndtakene.
 Nytt oppbevaringsrom og koppholder til høyre for førersete.
 Nytt automatisk klimaanlegg.

Fikser turtall og CVT-nivå selv

Å styre maskinen har også blitt bedre ifølge JCB, ved innføring av Smart transmission control, STC. Det aktiveres ved å trykke på en knapp på Icon-armlenet. Føreren setter en hastighet og programvaren styrer turtall og CVT-nivå automatisk etter belastningen. Å bytte mellom kjøremodus (pedal eller styrespak) gjøres ved å dytte styrespaken fremover en gang. JCB har også innført Roller Speed Control, gjør at man kan styre hastigheten med rulla på styrespaken.

Opphav og kilder: JCB / Rosendal Maskin

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.047