23948sdkhjf

EUs mobilitetspakke til Norge: Nå viser regjeringen muskler

Nå samordnes antagelig de norske reglene for transportører med EUs mobilitetspakke, om Stortinget vil.

REGELTUNGT: Men hva betyr dette egentlig?

Ifølge ministeren er det kommende nye regelverket, om det blir vedtatt, en del av mobilitetspakkens «sosiale del» som ble tatt inn i EØS-avtalen 18. mars.

Men før de nye reglene kan gjelde i Norge, må det gjøres endringer i vegtrafikkloven og yrkestransportloven.

Derfor er regjeringens forslag til lovendringer er i dag sendt til Stortinget. Når Stortinget har ferdigbehandlet saken vil de nye reglene måtte fastsettes i forskrift.

Ministeren skriver foreløpig ikke noe om NÅR han tror dette skjer.

Nye regler for varebiler i internasjonal transport - og norsk også?

Akkurat denne har vi imidlertid ventet på:

Det vil komme nye regler for de som kjører internasjonal transport med varebiler som har tillatt totalvekt over 2500 kg.

- Det blir innført løyveplikt, kjøre- og hviletidsregler, kabotasjeregler og plikt til å ha fartsskriver i kjøretøyet, sier Nygård. OG:

-  Vi vil også be Statens vegvesen om å utrede muligheten for å innføre regler for transport med varebiler i innenlands transport.

Krav til hjemreise for sjåfører og kabotasje

Det vil stilles nye krav til hvordan transportforetakene organiserer sin virksomhet.

Arbeidsgivere vil måtte legge til rette for at sjåføren skal kunne reise hjem i løpet av en fireukersperiode. Kjøretøy i internasjonal transport vil bli også nødt til å returnere til driftssenteret i hjemlandet minst hver 8. uke.

Kabotasjereglene strammes også inn.

- For godstransportkabotasje kan det som tidligere utføres tre oppdrag på syv dager, men det vil bli innført en «frysperiode» på fire dager etter siste oppdrag der utenlandske kjøretøy ikke kan utføre kabotasje i Norge, sier Nygård.

Fartsskriveren skal kontrollere grensepassering

– Etter de nye reglene skal fartsskriveren også kunne brukes til å kontrollere regler om kabotasje og arbeidstid for sjåfører. Den skal registrere nye opplysninger, som for eksempel grensepasseringer. Dette vil være et nyttig hjelpemiddel for kontrollmyndighetene, sier Nygård.

Tungt mener: Takk Nygård, dette har vært etterspurt lenge. Sannelig godt EU kommer og hjelper oss EØS-medlemmer...

Opphav og kilder: Regjeringen

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.187